А Н К Е Т А

переможця ІІ туру Всеукраїнського конкурсу “Учитель року”

 

1.      Прізвище, ім’я, по батькові

Білявська  Наталія Анатоліївна

2.      Дата і місце народження

05.01.1974 р. смт Поліське  Київської області

3.      Повна домашня адреса з поштовим індексом, телефон, e-mail

смт Згурівка Київської області, вул. Жовтнева, 2а, 4, 04570-51395

4.      Паспортні дані

паспорт СМ 532838 виданий 14.05.2003 р.

Згурівським РВ ГУ МВС України в Київській  області

5.      Ідентифікаційний код

2703313945

6.      Освіта, назва навчального закладу, рік закінчення, спеціальність за дипломом

Переяслав-Хмельницький ДПІ ім. Г. Сковороди, 1999 р.

7.      Місце роботи (повна назва, адреса, телефон закладу)

Згурівська гімназія, смт Згурівка, вул. Кошового, 34, ( 04570 -51666

8.      Стаж роботи: загальний  у тому числі педагогічний

16 років

9.      Кваліфікаційна категорія

спеціаліст вищої категорії

10.    Звання 


11.    Державні нагороди, відзнаки (обов’язково рік нагородження)

Грамота відділу освіти (2004 р.), Грамота головного управління освіти та науки Київської обласної державної адміністрації (2009 р.)

12.    Класи, в яких викладаєте

3 клас

13.    Мова викладання

українська

14.    Проблема (тема), над якою працюєте

Технологія формування та розвитку критичного мислення учнів початкової ланки

15.    Інноваційні форми роботи та технології, що використовуються

Технології  особистісно орієнтованого навчання і виховання, формування та розвитку критичного мислення учнів початкової ланки, розвивального навчання, гуманістичні основи навчання і виховання

16.    Науково-педагогічна література, яку використовуєте в практиці  роботи

1.       Бєлкіна О.В. Критичне мислення учнів початкових класів//Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – №4. – С.37-43; №5. – С. 37.

2.     Бєлкіна - Ковальчук О.В. Формування критичного мислення учнів початкових класів у процесі навчання. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.09 – „Теорія навчання”. Волинський державний університет імені Лесі Українки, Луцьк, 2006.

3.     Вердіна С.В., Панченко А.Г. Секрети педагогічної майстерності. Уроки для вчителя. – Х.: Вид. Група «Основа», 2008.- 111.

4.     Гей М.І., Бєлкіна О.В. Здатність критично мислити – це гідність вільної людини//Педагогічний пошук. – 1997. – №4. – С.69-71.

5.     Едігей Валерій. Вчися читати, малюк! – Київ «Гранд», 1993.-253 с.

6.     Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи/ упорядн. Стребна О.В., Соценко А.О.-7-е вид.- Х.: «Основа», 2009.- 174 с.

7.     Калюжна О.І. Креативне мислення школярів на уроках мови та літератури// Вивчаємо українську мову та літературу.-Березень 2009.- №9.- с. 5-11.

8.     Карнаух П.М. Цікаві завдання з української мови. 1-4 класи: Навчальний посібник.-Тернопіль: Навчальна книга- Богдан, 2006.- 48 с.

9.     Красовицький М.Ю., Бєлкіна О.В. Проблеми виховання критичного мислення учнів у контексті теорії і практики американської школи//Рідна школа. – 2003. – №2. – С.73-76.

10.                  Куріпта В.І. Нестандартні уроки читання. 1-2 клас.-Х.: Вид. група  «Основа», 2007.-208 с.

11.                  Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення.-Х.: Вид. група «Основа»:  «Тріада+», 2008.-96с.

12.                  Новий український тлумачний словник. Близько 20 000 слів і словосполучень/укл. Н.Д. Кусайкіна, Ю.С. Цибульник; за заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В.В. Дубічинського.-Харків: Книжковий клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2008. -608с.

13.                  Орфографічний словник української мови: Близько 120 000 слів/Уклад.: С.І.Головащук, М.М.Пещак, В.М.Русанівський, О.О. Тараненко.-К.: Вид-во «Довіра», 1994.-864с.

14.                  Перлини Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2008».- Чернівці: Видавничий дім «Букрек», 2008.-352с.

15.                   Програми для середньї загальноосвітньої школи 1-4 класи.- Київ:«Початкова школа».- 2006.

16.                  Робота з обдарованими дітьми. Сходинки творчого зростання. 1-4 класи.:Посібник для вчителя/ Упор. Гордіюк Н.М.- Тернопіль: Навчальна книга- Богдан, 2007, -152с.

17.                  Сапун Г.М. Збірник диктантів з української мови для початкових класів.- Тернопіль: Підручники і посібники, 1996.- 96с.

18.                  Січовик І. Словограй. Ігри з буквами та словами: Навчальний посібник.- Тернопіль: Навчальна книга- Богдан, 2006.- 64с.

19.                  Уроки з народознавства: Посібник/ Упоряд. М.К. Дмитренка, Г.Д. Дмитренко.-К.: Ред. часопису «Народознавство», 1995.- 224с.

 

 17.   Ваше педагогічне кредо

Головне – навчити дітей мислити

18.    Намалюйте (словесно у формі статті в газету від третьої особи) свій педагогічний портрет або візитну картку

Учитель-це не зовсім професія, а швидше стан душі. Білявська Н. А. щаслива тим, що її душа наповнена радістю педагогічних відкриттів, цікавих зустрічей, забарвлена яскравими дитячими характерами. Для неї школа - це життя, а вчительський талант це, насамперед, покликання і невтомна праця, що не може звершитись в якійсь єдиній миті.

Учителька прагне  бути компетентною, ерудованою, творчою, цікавою для учнів та відкритою для спілкування, досягаючи вершин педагогічного Олімпу. Перемогою вчителя Наталія Анатоліївна вважає бажання її учнів ставити запитання - дітям цікаво, вони слухають і хочуть знати більше.

Система роботи вчительки забезпечує неперервний загальний розвиток молодшого школяра, формування особистості, готової жити у світі, що постійно змінюється, здатної до самоосвіти, самопізнання, самореалізації, само оцінювання, самовдосконалення, до прийняття ефективних рішень.

Наполегливою працею, творчим неспокоєм, щирістю душі здобула заслужену повагу учнів, батьків, колег.

Тож усім своїм колегам бажає допитливих і зацікавлених дітей.

«Людина народжується не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний» (В.О.Сухомлинський). У цьому твердо переконана Білявська Н.А.

19.    Даю згоду на внесення інформації в базу даних та публікацію матеріалів в періодичних та інших освітніх виданнях з можливим редагуванням

 

 

 


 

 

 


Висновок

районного методичного кабінету про педагогічну та методичну діяльність учителя початкових класів Згурівської гімназії

Білявської Наталії Анатоліївни

Білявська Наталія Анатоліївна працює вчителем початкових класів Згурівської гімназії. Має педагогічний стаж 16 років, кваліфікаційна категорія – вища. Нагороджена Грамотою Головного управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації у 2009 році.

Найважливіше завдання виховання та навчання, вважає Білявська Н.А.- пробудити в дитини жагу до пізнання. Учителька переконана, що від того, як вчать школяра мислити, залежить, наскільки творчим буде його шлях у подальшому житті; ефективність навчання– від уміння вчителя застосовувати оптимальні педагогічні технології, які проектували творчі якості особистості учня: гнучкість розуму, фантазію, натхнення, нестандартність, наявність власної точки зору. Саме Білявська Н.А. захоплює учнів прагненням творити, учить бачити все, що їх оточує, по-своєму вчить передавати враження й бачення у власних творчих розробках.

Білявська Н.А. використовує у своїй роботі досвід освітян усього світу– учасників проекту «Розвиток критичного мислення через читання та письмо» для розвязання завдання: як зробити дітей активними учасниками навчально-виховного процесу, привчити їх думати, усвідомлювати суть явищ. Важливу роль вбачає у використанні технологій творчого навчання, технологій творчого виховання, технології «Створення ситуації успіху».

Білявська Н.А. має навчально-методичні розробки з питань формування та розвитку критичного мислення: «Індивідуалізація  пізнавально-творчої діяльності школярів», «Перевірні роботи в 1-4 класах», «Система вправ з української мови за темою «Іменник», 2 клас», «Уроки розвитку зв’язного мовлення, 2-3 класи», «Система вправ з української мови для учнів 3 класу з теми «Речення» тощо.

Білявська Н.А. – керівник методичного обєднання вчителів початкових класів гімназії, активний учасник методичних заходів відділу освіти. Ділиться теоретичним і практичним досвідом із учителями гімназії та району з питань: «Мотивація навчальної діяльності: мотиви, стимули, шляхи формування», «Проектування занять творчості», «Панорама творчих уроків». Проводить відкриті уроки для молодих та досвідчених учителів гімназії та району: «Нетрадиційні прийоми конструювання уроку критичного мислення на основі врахування індивідуальних особливостей кожної дитини». На засіданні педагогічної ради брала участь у обговоренні питання «Творча реалізація психолого-педагогічних механізмів створення ситуації успіху в навчальній діяльності учнів». Як член методичної ради на засіданні презентувала власне дослідження «Компетентність як основа успіху і самовдосконалення учня та вчителя».  Надіслала методичні розробки до збірки «Трибуна педагогічної майстерності» часопису «Все для вчителя» (матеріал буде надруковано в грудні 2010 року). Досвід роботи вчительки презентувався на шпальтах районної газети «Панорама» у 2009 році.

Її учні є учасниками, призерами і переможцями акцій, конкурсів: Всеукраїнського природничого конкурсу «Колосок», Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру», Всеукраїнського конкурсу «Маленький українець», Всеукраїнської акції «Птах року», обласної виставки-конкурсу малюнків «Чарівна палітра», Всеукраїнського заочного конкурсу робіт юних фотоаматорів «Моя Україно!», обласного конкурсу-огляду «Галерея кімнатних рослин», Всеукраїнських акцій «Живи, книго!», «Охорона праці очима дітей», конкурсів малюнків «Скажемо пожежі: «Ні!», «Безпека дорожнього руху», конкурсу «Новорічний подарунок».

У практиці роботи Білявської Н.А. є різноманітні форми навчання: уроки-конкурси, уроки-змагання, уроки-спогади тощо.

Для молодого покоління Білявська Н.А. є хорошим наставником, взірцем для наслідування.

 

 

Завідуюча районним методичним кабінетом                               К.В.Шипко

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОПИС ТА ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДОСВІДУ
Навряд чи є що – небудь більш важливе для знання,

для спокійного життя і для  успіху будь – якої справи,

ніж уміння людини мислити.

Джон Локк

1.     Вступ

Впровадження нових освітніх технологій особистісно зорієнтованого навчання, на мою думку, — це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів. Однією з інноваційних технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення.

Теоретичною основою роботи є дослідження Л.В. Виготського; ідеї розвивального навчання Д.Б. Ельконіна та В.В. Давидова; гуманістичні основи навчання і виховання Ш.А. Амонашвілі та В.О. Сухомлинського; дослідження структури та методики процесу навчання учнів початкової школи М.С.Вашуленком, Ю.І. Мальованим.

Учені ставили питання про розвиток уміння самостійно осмислювати навчальний матеріал, виконувати нестандартні завдання, робити висновки, помічати як власні помилки, так і помилки своїх ровесників. Наукові судження окремих вчених дають нам підстави стверджувати, що періодом для активного розвитку мислення є молодший шкільний вік. Так М.Дж. Ешнер, О.В. Тягло вважають, що критичному мисленню необхідно навчати. І це потрібно робити, починаючи з першого класу школи.

 


2.     Основна частина

 

         Аналізуючи дев»ятирічну роботу за методами традиційного навчання, мене почала  хвилювати  проблема “мовчання школярів”, їх байдужість чи невміння побудувати і висловити власне судження, критично ставитися до власних та чужих думок. Як розвинути допитливість?  Як збудити інтерес до самостійного  пошуку  нового? Одним із варіантів вирішення даної проблеми  є формування у школярів критичного мислення. Тут роль педагога не навчати, не розвивати, не виховувати дитину, а разом з нею вчитися, творити, розвиватись та самовдосконалюватись.

Процес розвитку критичного мислення найчастіше починається з постановки проблеми, продовжується пошуком і осмисленням інформації, а закінчується прийняттям рішень щодо поставленої проблеми.

Можна виділити певні умови, створення яких здатне спонукати і стимулювати учнів до критичного мислення (Додаток 1). «Мистецтво навчання не потребує нічого іншого, ніж умілий розподіл часу, предметів і методу», - читаю у творах  Яна Амоса Коменського і розумію, що важливе значення у побудові уроку мають і час, і раціональність підбору методів, прийомів, етапів уроку.

Урок критичного мислення складається з п’яти основних етапів (Додаток 2). Надаю перевагу дискусіям, дебатам, які сприяють розвитку вміння слухати співрозмовника, вихованню коректної, толерантної людини. Робота в парах сприяє позитивному ставленню до навчання, до членів групи, до думки товариша, сприяє розвитку критичного мислення.

На етапі мотивації навчання використовую метод «Есе» (Додаток 3). Перед учнями ставлю завдання продовжити думку: «Уміти мислити необхідно для того, щоб…» (працювати, жити, далі навчатися, спілкуватися, стати успішним, бути щасливим, знайти себе...) На етапі рефлексії пропоную дітям скласти трихвилинне есе на тему «До нас у клас прибула горбатенька дівчинка». (В.О. Сухомлинський. «Горбатенька дівчинка», 2 клас). Метод «Есе» дозволяє глибше зануритися в проблему. Цей вид роботи розширює кругозір дітей, розвиває спостережливість, удосконалює усне та писемне мовлення.

Метод «Прес» дозволяє учням висловити  свою думку, назвати причини, приклади свого припущення, розвиває вміння роботи висновки  (Додаток 4). Наприклад, урок української мови, 2 клас, тема: Тренувальні вправи на перевірку ненаголошених голосних зміною форми та добором споріднених слів. «…Допоможіть Зайчатку написати слово «ст . бло». Можливі варіанти відповідей дітей: Я вважаю, що у слові треба писати літеру «е». Тому що змінюю слово так, щоб ненаголошений звук «е» став наголошеним. Наприклад, «стебло» - «стéбла». Отже, Зайчаткові треба писати літеру «е» у слові «стебло».

На уроках української мови, українського читання, природознавства, основ здоров’я широко використовую методи: «Ключові слова», «Сенкан»,  «Асоціативний кущ». Метод «Ключові слова» допомагає школярам створити цілісну картину, спираючись на мінімум інформації, виділити головне, суттєве. Сенкан (п’ятиряддя) допомагає підсумувати інформацію, визначити головні ідеї, думки (Додаток 5). Асоціація спонукає дітей до вільного та відкритого мислення.  (Додаток 6).  Урок природознавства, 3 клас. Тема: «Сонячне світло і тепло». Складання асоціативного куща до слова «Сонце».

Не залишають байдужими дітей методи формування критичного мислення - «Обери позицію» (Додаток 7), «Розумний куб» (Додаток 8), «Розминка» та інші.

Одним із особливо значущих етапів уроку є рефлексія - готовність людини до самооцінки, самоаналізу, самопізнання. На цьому етапі використовую методи критичного мислення: «Сюрприз» (Додаток 9), «Рюкзак» (Додаток 10), «Самооцінка», «Різнокольорові капелюшки».

Самооцінка учнями своєї роботи є важливим видом оцінювання. Діти вірять, що їхні думки цінні, а те, що вони думають, говорять, є важливим не тільки для них самих. Кожен має право сказати: "Я не згоден", "Я думаю інакше". Багато нового та цікавого дізнаюся про дітей, про себе, про доцільність методів роботи, про ставлення дітей до навчання. Крім того, самооцінку вдало використовую при диференціації домашнього завдання. (Додаток 11, 12).

Особливу увагу приділяю методу критичного мислення «Різнокольорові капелюшки» для аналізу проблеми, ситуації. Це спонукає дітей по–різному оцінювати ситуацію, прогнозувати події, бути толерантними. (Додаток 13, 14)

Особливого значення надаю критичному читанню тексту (Додаток 15). Суть нових понять учні засвоюють шляхом «відкриття».  Школяр у ситуації між жагою пізнання і відсутністю знань самостійно здобуває знання.  Застосування методики використання опорних схем, алгоритмів, стратегій критичного мислення принесло результат - у мене зникла проблема низького рівня засвоєння нового матеріалу.

Багато уваги приділяю позакласній роботі. Співпраця з батьками у процесі виховання дитини полягає в тому, щоб, розкривши сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці. Родинні свята – це часта подія в класі. Це підсумок великої роботи усіх членів родини: батьків, матерів, бабусь, дідусів, дітей і вчителя. Після родинних свят я помічаю, що дівчатка і хлопчики стають лагіднішими, добрішими і людянішими. Зникає грубість, розв»язність. Яскраві, сильні враження, які закарбувались у пам»яті на все життя під час родинних зустрічей, допомагають зрозуміти дітям, що батьківський дім – основна школа, де людина пізнає самого себе, досліджує свій рід, вивчає та зберігає звичаї і традиції.

3.     Висновки

 

Саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку виховання особистості сучасної молодої людини. Тому мотивом вступу до нашої гімназії у батьків першокласників є не лише високий рівень навчальних досягнень, а й те, що справді  вмітиме і робитиме сам учень.  Першовартісними чинниками розвитку дитини батьки вважають самостійність, самоорганізованість, відповідальність, уміння спілкуватися і працювати, уміння вчитися.

А в цьому і є переваги новаційної технології формування і розвитку критичного мислення, яка забезпечує високий інтелектуальний розвиток учнів початкової ланки; стимулює розвиток інтересу до навчання; створює атмосферу довіри та взаємоповаги між учителем та учнями, захоплення спільною творчою діяльністю; прагнення самостійно осмислювати пізнавальну інформацію; уміння відстоювати власну думку, критично ставитися до себе та до інших; уміння здійснювати самооцінку подій, процесу навчання, результатів діяльності, прийняття рішень.

Діти вірять, що їхні думки цінні, а те, що вони думають, говорять, є важливим не тільки для них самих. Кожен має право сказати: "Я не згоден", "Я думаю інакше".

Моє завдання – «не загубити» жодної дитини. Тільки таким чином можливо досягти мети — формування особистості, готової жити у світі, що постійно змінюється, здатної до навчання та самовдосконалення, до прийняття ефективних рішень.

Своєю метою я бачу - створити ситуацію успіху, дати можливість кожному вихованцеві відчути радість досягнення, віру у власні сили; показати роль праці у досягненні високих результатів. І тоді успіх супроводжується відчуттям радості та задоволення від діяльності, виникає почуття компетентності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до опису роботи

 

 


Додаток 1

 

 

 

 


          

                Спілкування

 

 

 


         Очікування                      

      ідей                                  Цінування думок

                                                      інших

 

 

Активна позиція

 

 
 


                    

 

      1. Час. Учні повинні мати достатньо часу для збору інформації, її обробки,            вибору оптимального способу презентації свого рішення.

1.     Очікування ідей. Учні  усвідомлюють, що від них чекають нових ідей, думок.

2.     Спілкування. Діти обмінюються думками. Внаслідок чого бачать свою значимість і свій внесок у вирішенні проблеми.

3.     Цінування думок інших. Учні вчаться слухати і цінувати думки інших, щоб прийти до єдиного правильного результату.

4.     Віра в сили учнів. Діти знають, що можна висловлювати будь – які думки, мислити поза шаблоном.    

5.     Активна позиція. Школярі займають активну позицію у навчанні, отримують справжнє задоволення від здобуття знань.         

Додаток 2

 

1. Розминка (головна функція - створення сприятливого психологічного клімату).

2. Обґрунтування навчання (повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності).

3. Актуалізація (пробудити, викликати зацікавленість, схвилювати, відтворення знань учнів з даної теми).

4. Усвідомлення змісту (знайомство з новою інформацією, її аналіз, самостійність у роботі).

5.     Рефлексія ( де можливо використати знання, здобуті під час уроку, обмін знаннями з іншими учнями, оцінка та самооцінка діяльності).

 


 


Додаток 3

Метод «Есе»

Есе- написання тексту в довільному стилі. «Спосіб розповісти про світ через себе  і про себе з допомогою світу»  ( А. Ельяшевис).

Алгоритм написання «Есе»:

1. Збирання інформації за проблемою.

2. Аналіз інформації.

3. Виявлення власної точки зору.

1.     Викладення власної точки зору.

«Есе» може бути вільним чи аргументованим. Необмеженим у часі чи займати 5 – 20 хвилин.

 


Додаток 4

 

Метод «Прес»

Метод «Прес» широко застосовую будь – де і будь – коли, бо з допомогою цього методу знаходимо вагомі аргументи спірного питання, розбираємося у власних їдеях, робимо висновки.

Етапами методу є:

          1. Висловлюємо думку: «Я вважаю...»

2.     Пояснюємо причину такої точки зору: «Тому що ...»

3.     Наводимо приклад додаткових аргументів на закріплення своєї позиції: «Наприклад, ...»

4.     Формулюємо висновки: «Отже,...», «Таким чином, ...»

 

 

 

 


Додаток 5

 

Сенкан (п’ятиряддя) допомагає підсумувати інформацію, визначити головні ідеї, думки.

Алгоритм складання сенкану:

1.     Один іменник- назва поняття.

2.     Два прикметники- опис поняття.

3.     Три дієслова- визначення дії.

4.     Фраза з чотирьох слів, яка виражає відношення до теми.

5.     Одне слово-синонім, підсумок.

 

 


Додаток 6

 

Метод «Асоціативний кущ

      Асоціація спонукає дітей до вільного та відкритого мислення. Для складання «куща» потрібно дотримуватись правил:

1. У центрі записати ключове слово чи фразу.

2. Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку.

3. Ставити знаки питання біля частин «куща», в яких є невпевненість.

4. Записувати всі їдеї, що з’являються.


Додаток 7

Метод «Обери позицію»

Учням пропоную проблемну ситуацію та шкалу, на якій вони можуть позначити свою позицію (аркуш з намальованою шкалою можна передати по рядах, групах для відмітки своєї позиції або проголосувати та записати кількість голосів «так» чи «ні»).

                                                   0

                                                    

        ТАК                                                                        НІ

Діти наводять аргументи на підтримку своєї позиції, знайомимося з новим, проводимо досліди, виконуємо обчислення з даного питання. Після цієї роботи можна обрати іншу позицію і вже точно впевнитися у результаті.


Додаток 8

Метод «Розумний куб»

Для застосування цього методу використовую куб для індивідуального чи фронтального опитування або декілька кубів для групової роботи. На кожній з граней написано одне з питань, за яким можна дати характеристику, провести аналіз, порівняти тощо. Учень кидає куб та відповідає на питання чи виконує завдання, яке йому випало на певній грані.

Наприклад, урок математики, 1 клас, тема: «Складання і розв'язування прикладів. Розв'язування задач на додавання і віднімання (повторення та узагальнення)». На етапі актуалізації знань дітей застосовую «кубування» при називанні чисел у межах 20.

Зразки завдань:

Ø Чітко назви числа від 1 до 20;

Ø Назви числа в зворотньому напрямі від 20 до 1;

Ø Назви парні в межах 20;

Ø Назви «сусідів» числа  14, 7;

Ø Яке число має «сусідів» 9, 11?

Ø Назви суму чисел 7 і 3.

Ø Назви різницю чисел 15 і 5.

 

 


Додаток 9

Метод «Сюрприз»

До початку уроку вчитель (учень) готує картки, які в стислій формі ілюструють матеріал уроку і потребують коментарів: заповнення пропусків у правилах, виразах,  розв’язку задач. Картки поміщають в яскраву «чарівну скриньку». Під час підбиття підсумків учитель чи учень дістає картки, пропонуючи учням класу прокоментувати ілюстрований матеріал.

Наприклад, урок математики, 3 клас, тема: «Складання і розв’язування рівнянь». У «Чарівній скринці» знаходяться картки з рівняннями:

 

14 + х = 67

25 – х = 31

5 ּ х = 45

х + 18 = 52

х – 7 = 32

7 ∙ х = 63

 х ∙ 6 = 48

4 ∙ х = 32

Учням пропонується назвати спосіб розв’язання запропонованих рівнянь. Ці ж рівняння пропоную розв’язати вдома за варіантами.

 


Додаток 10

Метод «Рюкзак»

Кожному учневі пропоную записати відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь та способів дій, що отримали на уроці, ви візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання тощо?» Аркуші з відповідями складаємо у рюкзак та вибірково знайомимося.

Цей метод вносить ігровий момент в хід уроку, сприяє розвитку зацікавленості до предмета, залучає всіх учнів, дає можливість визначити важливість уроку, створює основу для проведення мотивації наступного уроку.


Додаток 11

Таблиця самооцінки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Завдання, що виконуються на уроці, поділено на чотири основні групи. Кожне завдання оцінюється від 1 до 3 балів з допомогою ключових слів на таблиці. Бали виставляються на картках або ж на полях у зошиті. Наприкінці уроку бали сумуються.

Зразок картки самооцінки:

Картка самооцінки

Вид роботи

Бали

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

Сума балів

 

За кожний етап уроку учень виставляє собі 1, 2 або 3 бали, у підсумку може отримати від 1 до 12 балів.

Завдання можна поділити на іншу кількість частин, але для цього необхідно змінити шкалу оцінювання.


Додаток 12

 

Картка диференційованого домашнього завдання за результатами самооцінки:

 

Картка домашнього завдання

Рівень (бали)

Домашнє завдання

І (1-3)

 

ІІ (4-6)

 

ІІІ (7-9)

 

ІV (10-12)

 

 


Додаток 13

Емблеми капелюшків до методу «Різнокольорові капелюшки»

 

 


Додаток 14

Клас поділено на 6 груп-капелюшків. Кожна група отримує пам’ятки своєї роботи.

Білий капелюшок- виділення фактів, цифр, відомостей, статистики; інформація не оцінюється.

Чорний капелюшок-критика, негативні аспекти ситуації.

Червоний капелюшок- емоції, почуття, визначення здібностей.

Жовтий капелюшок-оптимістичні, позитивні сторони, вміння побачити добре в будь – якій ситуації.

Зелений капелюшок- творчість, почуття гумору, відображення уроку, частини роботи у вигляді вірша, пісні, пантоміми, карикатури.

Синій капелюшок- значимість ситуації, життєвий урок, що з неї випливає.

Білий капелюшок:

1.     Яка тема уроку?

2.     Які завдання поставлені перед учнями?

3.     Які нові знання отримали?

4.     Які вміння розвивали?

5.     Скільки учнів працювало? Які бали отримали?

Чорний капелюшок:

1.     Що на уроці заважало працювати успішно?

2.     Що було зайвим на уроці?

3.     Які негативні елементи ви помітили?

Червоний капелюшок:

1.     В якому настрої ви перебували на уроці? Чому?

2.     Яким був настрій у вашого вчителя?

3.     На розвиток яких здібностей, рис характеру вплинув цей урок?

Синій капелюшок:

1.     Що корисного ви винесли з уроку?

2.     Чим цей урок є важливим для нас?

3.     Де, в яких ситуаціях ви можете використовувати набутий досвід?

Жовтий капелюшок:

1.     Назвіть позитивні сторони нашого уроку.

2.     Хто з учнів був помічником учителя під час уроку?

3.     Якими були кращі сторони нашого уроку?

4.     Яка обстановка панувала на уроці?

5.     Складіть формулу комфортного уроку.

 


Додаток 15

Критичне читання тексту в парах

Учням пропоную текст для опрацювання. Пара дітей читає цей текст один одному. Після цього перший учень отримує завдання визначити тему, головну думку прочитаного, а інший записує ключові слова за прочитаним. Учасники обговорюють один з одним виконану роботу та презентують  всьому класу. Діти одночасно виконують різноманітні завдання, що сприяє повноцінному сприйманню, розумінню, відтворенню художнього тексту. Ця робота формує спеціальні вміння самостійно та в парах продуктивно працювати з дитячою книжкою.