Національна доктрина розвитку освіти одним із стратегічних завдань модернізації освіти визначає впровадження сучасних інформаційних технологій. Результатом забезпечення впровадження таких технологій є дальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовка молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. У такий спосіб досягається забезпечення поступової інформатизації системи освіти, яка спрямована на задоволення освітніх інформаційних і комунікаційних потреб учасників навчально-виховного процесу.

Закон України ’’Про загальну середню освіту’’ одним із завдань освіти визначає ’’…формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдаровань, наукового світогляду; виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти, підготовку учнів до подальшої освіти і трудової діяльності’’.

Здійснити ці завдання можна шляхом упровадження в освітній процес нових педагогічних технологій, зокрема, інформаційних технологій.

Психолого-педагогічні аспекти комп’ютерного навчання висвітлив Ю.І.Машбіц. Дослідник відзначає: ’’Жоден технічний засіб, що використовувався досі, за своїми дидактичними можливостями не може з ним зрівнятися. Ці можливості ще не розкриті до кінця’’.

Міністерство освіти і науки України вказує на основні причини повільного переходу до вивчення сучасних інформаційних технологій: ’’З огляду на перспективу країни і нашої молоді відсутність комп’ютерної бази—найгостріша, найболючіша проблема, бо ми готуємо неконкурентноздатних громадян… Питання не тільки у комп’ютерній грамотності, а в тому, щоб сучасний навчальний процес відбувався за допомогою комп’ютера’’.

Обізнаність сучасного учня пов’язана з доступом до таких інформаційних мереж як Internet.

Застосування інформаційних технологій дає свій позитивний результат як з точки зору вчителя, так і учня. Поряд з цим перед учителем постають труднощі, які пов’язані з недостатньою комп’ютерною грамотністю для складання програм та відсутністю необхідної методичної літератури щодо підходів до розробки занять із використанням інформаційних технологій. Долати ці труднощі певною мірою вдається, оскільки на базі нашої гімназії створені умови для впровадження інформаційних технологій у навчально-виховний процес.

Особливо сприятливі умови для впровадження інформаційних технологій склалися в географії. Мабуть, жоден шкільний предмет так не потребує впровадження інформаційних технологій, як географія, зокрема в питанні ілюстрування навчального матеріалу. За допомогою спеціальних програм можна створювати карти (як контурні, так і тематичні та спортивні), озвучувати відповідний текст, демонструвати фотоматеріали, відеофрагменти та відеофільми, створювати мультимедійні уроки.

Усі види роботи учителя географії по впровадженню інформаційних технологій можна виділити в такі основні напрями:

1.     створення  карт за допомогою спеціальних компютерних  програм;

2.     створення друкованих посібників;

3.     використання готових програмних засобів;

4.     створення власних програмних засобів- мультимедійних програм.

Для створення навчальних карт найдоцільніше використовувти прикладні комп’ютерні програми CorelDraw, AutoCad, MapInfo. Кожна з цих програм має свого користувача, використовується для певних цілей. Професійна програма MapInfo найкраще підходить для створення карт, але для шкільної географії цілком достатньо можливостей і простішої CorelDraw. За її допомогою й створено ряд карт.

При  вивченні в 6 класі тем “Способи зображення Землі” та “Градусна сітка Землі. Географічні координати точок” потрібні карти місцевості, яка безпосередньо розташовується біля навчального закладу. Оскільки Згурівська гімназія розташована на узліссі дендропарку, то проблем із створенням і використанням відповідної карти не виникло. Така спортивна карта використовується не лише на уроках географії, а й у роботі гуртка спортивного орієнтування. Карта виконана в масштабі 1:10000, але у звязку з проблемами, які виникають при її друкуванні (можливі певні спотворення при фотографічних роботах), наведений лише лінійний масштаб і карту можна друкувати в будь- якому масштабі (мал.. 1-2). Крім того, карти можна друкувати і з компютера на принтері.

При вивченні географії рідного краю були потрібні карти району. При їх створенні проводилася наступна робота. На першому етапі сканувалася великомасштабна карта району. На другому етапі за допомогою програми Paint скановане зображення редагувалося. На третьому етапі отримана відредагована фотографія у форматі .jpg або .bmp експортується в CorelDraw, де вручну відбувається малювання карти з дотриманням масштабу, азимутів. Карта- “матриця” (контурна карта з контурами району, населених пунктів, річок) використовується для створення тематичних карт. Усього створено 7 тематичних карт :

1.     адміністративна;

2.     рельєф і корисні копалини;

3.     води (річки, ставки, канали);

4.     грунти;

5.     рослинний світ;

6.     господарство району;

7.     заклади освіти району.

Крім цих карт для вивчення курсу “Рідний край” аналогічно створені 2 карти області (контурна та господарства) та контурна карта України.

При роботі над мультимедійними уроками було створено майже 50 карт України та окремих материків і океанів (мал.. 3-4). Вони були імпортовані у формат .jpg та використані в мультимедійних уроках “Мішані ліси України” та мультимедійному посібнику “Географія материків і океанів ”.

 

 

 

Мал. 1-2. Приклад масштабування спортивної карти

 

Мал. 3. Карта Кліматичні пояси та області Євразії"

 

Мал. 4. Карта до уроку "Географічне положення Північної Америки"

В умовах реформування шкільної освіти спостерігається посилення тенденції технологізувати навчальний процес. Сьогодні з усією очевидністю постала проблема неможливості здійснення ефективного навчання безсистемними, епізодичними методами й прийомами. Тому на часі стоїть проблема використання різноманітних освітніх технологій. Оцінювання знань учнів теж є важливим елементом технологій навчання. Технологічний характер має також упроваджений рівневий підхід до оцінювання. Цей підхід якнайкраще вдається реалізовувати в умовах перевірки знань учнів за допомогою різнорівневих тестових завдань.

Актуальність проблеми тестової перевірки знань зростає, враховуючи курс Міністерства освіти і науки, спрямований на зростання ролі тестування (в т.ч. і зовнішнього). Україна намагатиметься перейняти досвід Росії по впровадженню тестової перевірки знань на державній підсумковій атестації.

Професор О.І.Ляшенко зазначає: „Запровадження державного стандарту загальної середньої освіти пов’язане зі створенням відповідної системи вимірників. Одним із найефективніших методів діагностики рівня засвоєння навчального матеріалу є тестування’’.

З метою підготовки учнів до здачі державної підсумкової атестації у письмовій формі та до впроваджуваного в Україні зовнішнього тестування були створені посібники “Тестові  завдання до тематичної атестації” для 8, 9, 10 класів. Тестові завдання складалися з урахуванням вимог програми та чотирирівневого оцінювання знань, умінь і навичок учнів. При їх складанні використовувались прикладні комп’ютерні програми Word, Excel, CorelDraw, Access. Для складання тестових завдань використовувались оригінальні карти, у збірнику тестових завдань поміщено статистичний матеріал. Остаточний варіант тестових завдань для 5, 8, 9, 10 класів оформлявся в текстовому редакторі Word. У 2001- 2002 рр.. “Тестові завдання до тематичної атестації” для 8, 9, 10 класів видані у видавництві “КІМО” та “КІМО-РУТА”.

Завдання різні за охопленням навчального матеріалу, тому потрібно доцільно розподілити час- на виконання одних завдань можна відвести цілий урок, а інших- частину уроку.

Під час виконання роботи учень повинен вибрати з кількох запропонованих відповідей на  запитання одну або декілька вірних, на його думку, відповідей.

 Вибір завдань для учнів та оцінювання таких завдань можна проводити по різному. При одному з варіантів учні можуть виконувати всі запропоновані завдання. Тоді запитанням кожного рівня слід  надавати певну бальну оцінку за вірну відповідь (наприклад, за вірну відповідь на завдання початкового рівня давати 1 бал, середнього рівня- 2 бали і т.д.). У кінці роботи робиться аналіз і виставляється оцінка. Кожен учитель може сам обрати спосіб оцінювання. Один із варіантів такий: при отриманні учнем від 75 % до 100 % можливої кількості балів його знання оцінюються балами від 10 до 12; від 50 % до 75 % - балами від 7 до 9; від 25 % до 50 % - балами від 4 до 6; менше 25 % - балами від 1 до 3. Цей чисто математичний варіант учителі можуть трансформувати на власний розсуд.

При іншому варіанті виконання роботи кожен учень обирає собі сам рівень складності завдань і виконує завдання лише цього рівня. Оцінювання можна проводити аналогічно до запропонованого вище.

Для вивчення географії рідного краю у 2000 році був створений І варіант посібника “Згурівщина” для учнів та вчителів. Пізніше він доповнився додатками та картами. Його створення було б неможливим без використання комп’ютера і сканера та комп’ютерних програм із Microsoft Office, ABBYY FineReader, CorelDraw.

 Протягом кількох останніх років у навчальному процесі використовується електронна версія “Атласа України”, створеного в Інституті географії НАНУ та ЗАТ “Інтелектуальні системи ГЕО”, із 2003-2004 н.р.- електронний навчальний курс із географії “Україна та її регіони”, із 2004-2005 н.р.- електронний атлас “Економічна і соціальна географія світу”, “Географія материків та океанів” (усі- виробництва ЗАТ “Інститут передових технологій” та © О.В.Барладін). Цього навчального року учні отримали можливість вивчати географію у 10 класі за допомогою "Педагогічного програмного засобу "Інтегрований електронний комплекс "Економічна та соціальна географія світу"

Кожна з цих програм має як свої переваги, так і недоліки. При роботі з учнями 8 та 9 класу програма “Україна та її регіони” дає можливість відразу при перегляді тематичних карт ознайомитись і з теоретичним матеріалом (текст) та фотоматеріалами (слайди). В цьому посібнику дуже багатий картографічний матеріал.

“Атлас України” має ширший теоретичний науковий матеріал, дає можливість детальнішого ознайомлення із територією України за рахунок масштабування карт. Особливо цінним для вчителя є пошукова система з величезним статистичним матеріалом як з економічної та соціальної, так і з фізичної географії.

Усі програми дають можливість використовувати матеріал на різних етапах уроку та в позакласній роботі учням і вчителю, можна працювати з програмами на уроках і при підготовці домашніх завдань.

Потрібні карти або їх фрагменти можна роздруковувати та використовувати як роздатковий матеріал при вивченні нового матеріалу або при перевірці домашніх завдань.

Використання інформаційних технологій дозволяє підвищити ефективність навчально- виховного процесу. Цьому сприяє кілька факторів:

новизна роботи з комп’ютерною технікою, ТЗН створює додатковий інтерес учнів до занять;

робота з комп’ютерною технікою, ТЗН заставляють учнів виявляти самостійність, самому проявляти ініціативу, знаходити джерела інформації  тощо (учить учитися);

застосування аудіо- візуальних можливостей сучасної техніки дозволяють створювати на заняттях той емоційний фон, який забезпечує ефективну роботу учнів;

комп’ютер дозволяє опрацювати й систематизувати величезні обсяги інформації, що в умовах дефіциту друкованих видань у сільській школі є, можливо, головним джерелом інформації для учнів і вчителів;

застосування техніки для створення мультимедійних уроків, електронних версій уроків із їх величезними можливостями унаочнити навчальний матеріал;

доступ до Internet дозволяє учням і вчителям бачити можливості сучасного суспільства в області інформаційних технологій і мати доступ до необмеженого джерела  інформації з у сього світу;

стає можливим доступ до сучасних електронних бібліотек та енциклопедій.

Найбільш ефективно та доцільно можна використати переваги інформаційних технологій, використовуючи на уроках географії засоби мультимедіа. Завдяки мультимедійним технологіям відкриваються нові можливості для творчості та розвитку дітей. Комп'ютери дають можливість індивідуалізувати навчання не тільки за темпом вивчення матеріалу, а й за логікою та типом його сприйняття. Вони багатократно підвищують швидкість та точність збору й оброблення інформації, є потужним інструментом пізнання. Можливості комп'ютерних і мережевих технологій активізують уяву. Тому впровадження цих засобів у сучасний навчальний процес — природне явище. Звичайно, труднощів на цьому шляху вистачає. Зокрема, недостатнє (або навіть нульове) фінансування. Ці технології надзвичайно дорогі (вартість комп'ютерів, їх модернізація, обслуговування, мережа, придбання програмного забезпечення, під'єднання до мережі Інтернет); вони потребують високого фахового рівня вчителя, відповідної підготовки та постійного підвищення кваліфікації, досить значних затрат часу.

Останнім часом робота по створенню мультимедійних уроків полегшилася. Програма Microsoft Office FrontPage 2003 дозволяє вчителю навіть із мінімальними знаннями з програмування створювати мультимедійні уроки. Сьогодні головним і найважчим завданням є підбір необхідних відео- та фотоматеріалів, методичних матеріалів для написання текстів, які б не повторювали матеріал підручників, але були цікавими для учнів і відповідали державній програмі.

Протягом останніх двох років створені такі мультимедійні програми:

1.     посібник  для 7 класу "Географія материків та океанів" (електронний варіант);

2.     урок “Мішані ліси України” для 8 класу;

3.     програма “Країни світу” для 7 - 10 класів.

Зібрано великий за обсягом матеріал (загальним обсягом понад 3 Гбт), який можна швидко й зручно знайти як учителю, так і учням. Із метою розробки достатньо простої і доступної навчально- пошукової програми ведеться робота над власною Малою географічною енциклопедією. Пошукова система дозволяє знайти потрібний матеріал із фізичної географії (природа материків та України), економічної географії (матеріали про країни світу: загальні відомості, статистичні, картографічні  та ілюстративні матеріали; матеріали по економіці України: статистичний збірник “Україна в цифрах. 2001 рік”, статистичні матеріали за галузями промисловості), географії населення України, матеріали з Книги рекордів Гіннеса. На даний час в Енциклопедії зібрано й систематизовано понад 1200 фотографій про природу материків і України та біля 2000- країнознавчої тематики для 10 класу. У пошукову програму інтегровані й усі мультимедійні уроки, а також Велика енциклопедія Кирила і Мефодія, в якій можна знайти величезний матеріал із географії на будь- яку тему.

 

 

 

 


Література

1.     Про Концепцію Національної програми інформатизації: Закон України №75/98-ВР від 2.02.98 р. // Офіційний вісн. України. — 1998. — №10. — с.376.

2.     Закон України ’’Про загальну середню освіту’’//  Вісник, 1999.—№11.-с.-2.

3.     Про національну програму інформатизації: Постанова Верховної Ради України №74/98-ВР від 4.02.98 р. // Офіційний вісн. України. — 1998. — № 10. — с.375.

4.     Національна доктрина розвитку освіти // Вісник Київської обласної державної адміністрації, 2002.—№ 8.—с. 4.

5.      «Комп'ютерне забезпечення навчального процесу в сільській школі»: За матеріалами міжнародної науково-практичної конф. // Інформатика. — 2000.— №46.— с. 1,4.

6.     Алхазашвили Д. Компьютерный учебник или медиатека // Компьютер в школе. — 2000. — №4.  с.17—19.

7.     Башмаков М.И. Классификация обучающих сред: [Информ. технологии] // Шк. технологии. —2000. -№3.-с.135—146.

8.     Безуглий В. Педагогічні можливості комп'ютерних систем при вивченні фізичної географії // Рідн. шк. — 2000. - №12. — с.30—32.

9.     Бурлай М. Сільська школа: автоматизоване інформаційне забезпечення // Рідн. шк. — 2001. _№9. — с.30— 31.

10.           Гевал П. Вчителі та учні: 160 авторьких пограм. Навчально- методичне забезпечення комп’ютерно орієнтованих уроків // Відкритий урок, 2004—№ 1-2, с.20.

11.            Гевал П.А. Використання комп'ютера на уроках різних типів // Директор школи. — 2000. — №37. - с.5.

12.            Гейтс Б. Образование — лучшее вложение денег: [Информатизация образования] // Нар. образование. — 2001. — №1. — с. 39 — 49.

13.            Герасимов А.А. Информационные технологии в сельской местности // Информатика и образование. — 2000. — №2. — с.68.

14.            Головко Н.І. Підручник та інформаційні технології // Проблеми сучасного підручника: 36 наук. праць / Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2000. — Вип.2. — с.31—33.

15.            Голосова А.М. Информационные технологии на уроке // Специалист. — 2000. — №6. — с.20—21.

16.            Гузеев В.В. Образовательная технология ГИС-обучение в глобальных информационных сетях // Шк. технологии. — 2000. — №5. — с.243—248.

17.             Долотин В. Internet— образовательная среда будущего // Шк. обозрение. — 2001. — №1. — с.20.

18.           Кагарлицкий Б. Интернет как образовательная проблема // Шк. обозрение. — 2001. — №1. — с.2.

19.            Корсак К.В. Традиційний підручник в епоху цифрових інформаційних технологій // Проблеми сучасного підручника: 36. наук. праць / Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2000. — Вип.2. — с.18—21.

20.            Кремень В. Від школи «індустріального суспільства»— до нової інформаційної доби: Прес-конференція міністра освіти і науки В. Кременя // Освіта України. — 2000. — 11 жовт.(№41). — с.2.

21.           Мараховський Л. Інформаційні технології як психолого-педагогічна проблема // Шк. світ. — 2001. —№23.-с.4-5.

22.            Матрос Д.Ш. Внедрение информационных и коммуникационных технологий в школу // Информатика и образование. — 2000. — №8. — с.9—11.

23.           Освітні технології: Навч.-метод. посіб. / О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін.; За заг. ред. О.М.Пєхоти.—К.: А.С.К., 2001.—с. 163—179.

24.           Палійський В. Проблемні аспекти розробки і використання електронного підручника // Інформатика. — 2001. — №17. — С.1—2.

25.           Поздняков С.Н. Продуктивное обучение и информационные технологии // Шк. технологии. —2000. — №4. — С.119—127.

26.           Попова Н.Г. Информатизация учебного процесса // Нач. шк. — 2000. — №11. — С.71—74.

27.           Пустовіт С. Деякі методичні проблеми впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес // Біологія і хімія в школі, 2002.— № 3. — с. 11—12.

28.           Ротаєнко П.А. Комп'ютерні технології навчання і підручник (Ротаєнко П.А. та ін.) // Проблеми сучасного підручника: 36. наук. праць / Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2000. — Вип.2. — С.79—83.

29.           Сбоєва Л.І., Бондаренко О.О. Досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій  //  Відкритий урок, 2003— № 11—12.—с. 44—47.

30.           Смирнов А.Н. Проблемы электронного учебника // Математика в школе. — 2000. — №5. — С.15-16.

31.           Тарасов В.А., Тарасов В.В. Разработка контролирующих НТМL-документов [Информ. технологии] // Информатика и образование. — 2001. — №3. — с.68—74.

32.           Теплицький І.О. Розвиток творчих здібностей школярів засобами комп'ютерного моделювання: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. — К., 2001. — 20 с.

33.           Ткаченко Л. Перший інтернет-центр для вчителів: [В будинку вчителя] // Освіта України. — 2001. — 18 верес. (№41). — С.З.

34.           Ткаченко Л., В. Мадзігон: Створити середовище для творчої реалізації учня: Нотатки з Всеукр. наук-практ. конф. «Інформатика та комп'ютерно-орієнтовані технології навчання // Освіта України. — 2001. — 7 черв. (№23). — С.2.

35.           Чубатенко О. Інформаційні технології — майбутнє України // Дзеркало тижня. — 2001 — 6 січня (№1). — С.12.

36.           Шемберко В. Проблеми впровадження інформаційних технологій // Інформатика. — 2001. — №15.-С.2.