Згурівська районна державна адміністрація

Відділ освіти

Районний методичний кабінет

Згурівський НВК "Гімназія – загальноосвітня школа І ступеня"

 

 

 

 

 

Матеріали на конкурс

"Заступник директора з виховної роботи"

 

 

Гуманізація навчально-виховного процесу – ефективна умова розвитку учня

 

 

Матеріали на конкурс

"Заступник директора з виховної роботи"

підготувала заступник директора з навчально-виховної роботи

Висовень В.О.

 

 

 

 

 

2014 рік

 


 

ВІЗИТНА КАРТКА

Участь у І етапі конкурсу "Заступник директора з виховної роботи"

 

 

Акція "Я обираю життя"
АНОТАЦІЯ

 

 

Тема досвіду: Гуманізація навчально-виховного процесу – ефективна умова розвитку учня.

Адреса досвіду: Згурівський НВК "Гімназія – загальноосвітня школа І ступеня", Київської області, Висовень Валентина Олександрівна, заступник директора з навчально-виховної роботи, стаж – 25 років, вища категорія, звання "старший учитель".

Актуальність досвіду визначає формування гуманної особистості, готової жити у світі, що постійно змінюється, здатної до самоосвіти та самовдосконалення, до прийняття ефективних рішень.

 Новизна досвіду полягає в створенні цілісної моделі навчально-виховного процесу в загальноосвітньому навчальному  закладі на  основі ціннісного ставлення до людини.

Даний досвід гуманістичного виховання забезпечує:

-          створення культурно-виховного середовища, у якому відбувається вільний вибір особистістю способів творчої самореалізації, її саморозвиток у гармонії із собою і суспільством;

-          творчий пошук змісту, методів, форм і засобів виховання;

-          свободу і творчість як вихованців, так і вихователів;

-          глибоку духовну єдність у взаєминах учителя й учня;

-          посилення діалогічного характеру спілкування з учнями;

-          єдність поваги і вимогливості у спілкуванні з учнями.

Досвід заступника  дає позитивні результати. 80 % учнів НВК мають високий рівень вихованості, високий рівень культури мають учителі, що сприяє інтерактивній організації навчально-виховної діяльності закладу.

Досвід адресований заступникам директорів з навчально-виховної та виховної роботи, класоводам, класним керівникам, учителям-предметникам.

Досвід роботи схвалений Радою районного методичного кабінету, протокол №6, від 10.04.2013 року

 

Завідуюча районним методичним кабінетом

 відділу освіти Згурівської районної

державної адміністрації                                                       К.В.Шипко

 

 

 

 

 

 

 

 


ГУМАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ – ЕФЕКТИВНА УМОВА РОЗВИТКУ УЧНЯ

 

Для подолання протиріч між темпами суспільного та індивідуального соціально-культурного розвитку сучасні навчальні заклади потребують створення, освоєння та впровадження виховних технологій та інновацій, спрямованих на орієнтацію особистості до зростаючих змін у суспільстві, готовності до майбутнього життя шляхом самореалізації, саморозвитку її здібностей, творчості та соціалізації в цілому. Нині духовно-моральний стан суспільства вимагає розробки принципово нових підходів до виховання підростаючого покоління і критеріїв оцінки організації і змісту виховної діяльності. (Додаток 1)

Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344 затверджено Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. Серед основних завдань Національної стратегії є побудова ефективної системи національного виховання на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей, забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного розвитку дитини, формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України і світу, підготовка молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності та підвищення відповідальності сім'ї за освіту і виховання дітей.

Ключовим нормативним документом у сфері освітньої політики щодо виховання є наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243, яким затверджено «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України». Метою Орієнтирів   виховання є створення цілісної моделі виховної системи у загальноосвітньому навчальному  закладі на  основі громадянських та загальнолюдських цінностей.

Кожна виховна система базується на цінностях, які визначають напрям виховного процесу: на інтереси суспільства, держави чи на особистість (індивідуально-особистісний розвиток); на взаємини між учасниками процесу (авторитарні чи гуманістичні); на зміст виховного процесу (знаннєвий чи розвивальний).

Гуманістична система Згурівського НВК ставить в "епіцентр виховання" особистість дитини як найвищу цінність життя. Співробітництво дітей і дорослих, довіра дітям, виховання без покарань, творча праця і моральна свобода, можливість вибору вчинку, лінії поведінки, способу життя, прийняття відповідальності за свій вибір та інше - важливі гуманістичні принципи, на яких побудована гуманістична система нашого навчального закладу.

Гуманістичне виховання Заходу представлене авторськими системами Р.Штайнера (1861-1925 pp., Німеччина), М.Монтессорі (1870-1952 p., Італія, Нідерланди), С.Френе (1896-1966 pp., Франція) та іншими. У центрі цих систем перебуває особистість, її цінності, особиста свобода, уміння прогнозувати і контролювати власне життя. Унікальна цілісна особистість прагне до максимальної реалізації своїх можливостей (самоактуалізації). Вона відкрита для сприймання нового досвіду, здатна на усвідомлений і відповідальний вибір у різноманітних життєвих ситуаціях.

У нашій країні ідеал гуманістичного виховання блискуче реалізував у 50-60 роках XX століття В.О.Сухомлинський. Важливою проблемою у вихованні є, на думку В.О.Сухомлинського, гармонія педагогічних впливів. Складні відносини, які оточують дитину, ніким не усвідомлюються як спеціальний засіб виховання. Але саме вони для дитини є середовищем, яке дає наочні уроки, адже в них вона бачить матеріалізовані погляди старших, їх судження, звички, наміри. Якщо ж інформація, відбита в свідомості й підсвідомості дитини, суперечить іншим засобам впливу на особистість, важко виховати "голос совісті". Гармонія першого і другого джерел виховання вимагає, щоб активна діяльність вихованців спрямовувалася на творення обставин, середовища, яке б посилювало дію всіх засобів виховання.

Спадщина Сухомлинського відкривається новими гранями, якщо розглянути її з позицій "філософії серця" (Григорій Сковорода, Памфіл Юркевич, Микола Гоголь). Тут відкривається широкий простір співдружності педагогіки та філософії.

Наукове засвоєння цього простору є перспективною справою сучасної освіти.

У 80-их роках гуманно-особистісний підхід у вихованні обгрунтував і практично реалізував у "Школі життя" відомий грузинський психолог і педагог Ш.О.Амонашвілі.

Отже, найсуттєвішими рисами гуманістичної школи виховання є:

1) особливе ціннісне ставлення до вихованця, визнання розвитку особистості (інтелектуального, фізичного, морального, естетичного, трудового) – головне завдання школи, а становлення індивідуальності особистості – її головним результатом;

2) гуманістичні моделі передбачають створення культурно-виховного середовища, у якому відбувається вільний вибір особистістю способів творчої самореалізації, її саморозвиток у гармонії із собою і суспільством;
3) кожна виховна система веде власний творчий пошук змісту, методів, форм і засобів виховання;  гуманістична спрямованість передбачає свободу і творчість як вихованців, так і вихователів;

4) вихователь є наставником і другом дитини, він постійно враховує її потреби, допомагає набути природності (доброї, вільної, кмітливої), реалізувати можливості; підтримує кожного вихованця.

Любов є всемогутньою та всеохоплюючою силою усього освітнього світу. Як нести любов дітям і кожній Дитині, щоб вони приймали її та піддавалися її виховному впливові? Як вирощувати в них взаємну любов до нас? Як виховувати любов до ближнього і до всього сущого? Як удосконалювати своє мистецтво любити дітей і кожну Дитину? (Додатки 9, 4)

Це є загальною метою діяльності педагогічного та учнівського колективу НВК. Мною складена і реалізується в НВК Програма морального виховання для учнів 1-11 класів "Виховання серця". (Додаток 2)

Виховна система Згурівського НВК "Гімназія – загальноосвітня школа І ступеня» є гуманістичною. (Додаток 3)

Структура виховної роботи в ЗгурівськомуНВК така: діяльність адміністрації, робота соціально-педагогічної служби, робота класоводів і класних керівників, робота вчителів-предметників, співпраця з батьками, налагодження співпраці з громадськими та державними установами.

Діяльність адміністрації визначає такі функції: організаційні (створення та підтримка життєдіяльності системи виховання, цілісності виховного процесу в школі); контролюючі (контроль усіх ланок виховного процесу залежно від посадових обов"язків); методичні (проведення методичної роботи в гімназії з педагогічними працівниками); координуючі (взаємодія школи, сім"ї, суспільства). Особливе місце в діяльності адміністрації у виховній роботі займає особистий приклад.

Діяльність соціально-педагогічної і психологічної служб НВК (соціальний педагог, педагог-організатор, бібліотекар школи, медична сестра) спрямована на вивчення та корекцію розвитку особистості учня в усіх сферах його діяльності.

Метою діяльності класоводів і класних керівників є забезпечення всебічного гармонійного розвитку кожної особистості в умовах колективної творчої діяльності учнів, організація виховної роботи з урахуванням вікових та індиві­дуально-психологічних  особистостей  учнів, їхніх нахилів,  інтересів,  задатків,  готовності до певних видів діяльності, а також рівня сформованості учнівського колективу.

Учителі-предметники чітко з'ясовують фактичний виховний потенціал уроку і враховують такі аспекти: інформативний, трудовий, організаційний, соціальний, контрольний, матеріальний, психологічний, методичний.

Співпраця з батьками передбачає форми і способи діяльності, обумовлені цілями й задачами виховної роботи, традиціями навчального закладу та класу, своєрідністю складу учнів та їхніх батьків, тенденціями розвитку класного колективу, принципами взаємодії вчителів і батьків. Це сприяє особистісному розвитку учнів шляхом гармонійного поєднання і взаємодії гімназійного і сімейного виховання. (Додаток 6)

Особливе місце в діяльності всіх структурних підрозділів займає особистий приклад кожного дорослого.

Успіхам у практичній педагогічній і творчій науково-педагогічній діяльності сприяє і використання можливостей гуманної народної педагогічної мудрості у навчанні і вихованні дітей. Учителі і батьки беруть все цінне і створюють умови для гуманного виховання дітей, які століттями діяли в українських родинах. (Додаток 7)

Такі підходи у роботі забезпечують високу ефективність і результативність позитивних змін у навчально-виховному процесі. Про це свідчать результати вивчення рівня вихованості учнів.

Моделюючи виховну роботу на діагностико-аналітичній основі, впроваджую в навчально-виховний процес гуманістичні, особистісно орієнтовані, проектні, інформаційні, інтерактивні, суґестивні, дослідницькі, здоров'язберігаючі технології, колективну творчу діяльність, педагогіку життєтворчості та успіху. У своїй діяльності доводиться виступати в ролі адміністратора, педагога, наставника, старшого товариша. (Додатки 5, 10)

Одним із напрямів координаційної роботи з гуманістичного виховання в НВК є учнівське самоврядування, що розширює діапазон діяльності дорослих і дітей – членів єдиного колективу, можливості для співдружності, творчого пошуку. Учнівське самоврядування реалізується через Президентську республіку "Злагода". (Додаток 8) Дієвими є такі методи виховання: методи різнобічного впливу на свідомість, почуття і волю учнів із метою формування їх поглядів і переконань (бесіда, лекція, диспут, позитивний приклад); методи організації діяльності і формування досвіду суспільної поведінки (педагогічна вимога, громадська думка, вправа, привчання, створення виховних ситуацій); методи регулювання, корекції, стимулювання позитивної поведінки і діяльності вихованців (змагання, заохочення).

На першому рівні, "Роби, як я", працюють 5-6 класи. Роль класного керівника ще залишається ведучою, він ще сам переважно організовує і проводить заходи. Учні залишаються в основному спостерігачами, але вже починають складатися мікрогрупи за інтересами (дружба, навчання, місце проживання).

На другому рівні, "Придумуємо і виконуємо разом", працюють учні 7-8-х класів. Тут відбувається сумісне планування, організація і аналіз справ. І не дивлячись на те, що роль класного керівника ще залишається багато в чому пріоритетною, в класному колективі вже чітко виділяються мікрогрупи по інтересах, а також з'являються постійні лідери. Робота ведеться із застосуванням загальновідомих методів "мозковий штурм", тренінгових методик і ін. Це дає можливість проявити ініціативу, укріпити самостійність, сформувати деякі навики самоврядування. 

На третьому рівні, "Робимо самі, але можемо порадитися", працюють що учні 9-х класів. На цьому рівні діти вже самі планують діяльність свого класного колективу, вдаючись до допомоги класного керівника тільки в міру необхідності в процесі підготовки або організації КТС. 

І нарешті, на четвертому рівні, "Придумуємо, організовуємо, проводимо і аналізуємо самі", працюють учні старшої ланки - 10-11-х класів. Самостійність класного колективу тут досягає свого апогею. 

Інноваційна культура нашого НВК характеризується орієнтованістю на професійний розвиток педагогічних працівників, яким притаманна солідарність у цінностях і поглядах, на основі яких формується їхня поведінка.         

У НВК створено чітку систему методичної роботи, основними завданнями якої є підвищення професійної майстерності та загальної культури вчителів, вивчення і впровадження в практику роботи досягнень передового педагогічного досвіду, створення позитивного психологічного мікроклімату в педагогічному, учнівському та батьківському колективах; забезпечення індивідуальної підтримки морального розвитку особистості: духовне спілкування з учнем, вивчення особистих якостей учня та динаміки їх розвитку, підтримка позитивних тенденцій у моральному розвитку особистості, допомога у подоланні негативних тенденцій морального розвитку особистості. (Додаток 9)Із метою повноцінної реалізації гуманістичної системи виховання у Планах виховної роботи класоводів, класних керівників є два розділи: "Індивідуальна підтримка морального розвитку особистості" та "Пізнай себе». Розділ "Пізнай себе" включає весь діагностико-корекційний інструментарій, що виявляє і спрямовує розвиток особистості. (Додаток 9)

 Досвід  впровадження гуманістичної системи виховання дає позитивні результати. 80 % учнів НВК за критеріями мають високий рівень вихованості, високий рівень культури мають учителі, що сприяє інтерактивній організації навчально-виховної діяльності закладу. (Додаток 10)

Щоб стати творцями гуманного освітнього світу, щоб наше суб’єктивне освітнє поле було радісним для наших вихованців і учнів, нам потрібно буде:

– прийняти до нашої свідомості вимір духовності та мислити на його основі;

– облагороджувати свій характер, витончувати своє ставлення до дітей і оточуючих;

– вирощувати в собі творче терпіння;

– вдосконалювати мистецтво любити дітей, любити ближнього, радіти всьому піднесеному і прекрасному;

– керуватися в розв’язанні педагогічних завдань мудрістю;

– тягнутися до читання праць класиків педагогіки.


 

ЛІТЕРАТУРА

 

1.      Закон України про загальну середню освіту// Освіта України. – 1999. – 23 червня.

2.      Державна національна програма “Освіта” (Україна ХХІ ст.). – К.: МО України, 1994.

3.      Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 р.

4.      Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту  України 31.10.2011  №1243

5.      Антонець М. В.О.Сухомлинський про оцінювання навчальних досягнень учнів //Рідна школа. – 2001. – Жовтень. – С.11-13.

6.      Беленький Г.И. Гуманизация учебно-воспитательного процесса школы 

7.      Боришевський М.Й. Гуманізм педагогічної системи В.О.Сухомлинського //Початкова школа. – 1995. - № 10 -11.- С.4-8.

8.      Вишневський О.І. Гуманізація шкільного життя //Рад. школа.- 1990.-  №1. – С. 41-46.

9.      Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. – К.:Либідь,1997. – 430с.

10.  Гончаренко Семен. Український педагогічний словник. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

11.  Курлянд З.Н. Сутність процесу виховання. У кн.: Лекції з педагогіки: Навчальний посібник. – Одеса: Південноукраїнський держ. пед. ін-т ім. К.Д.Ушинського, 1999. – 192 с.

12.  Липова Л., Ренський С., Кушнір М. Технології індивідуалізованого навчання //Рідна школа. – 2001.- Серпень.- С.16-18.

13.  Подласый И.П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. пед. Вузов: В 2 кн. – М.: Гуманит. Изд. Центр ВЛАДОС, 2000. – Кн.2: Процес воспитания. – 420 с.

14.  Рудаківська С.В., Виговська О.І. Особистісно орієнтоване навчання. //Педагогіка толерантності. – 2000. - №4. - С.27-32.

15.  Стейнер Р. Методика обучения и предпосылки воспитания.- М.: Парсифаль,1994. – 80с.

16.  Сухомлинский В.А. Вибр. твори в 5т. – К.: Рад.школа, 1976. – Т 1. – 522с.

17.  Сухомлинський В.О. Вибр. твори в 5т. – К.: Рад. школа, 1976. – Т 2. – 554с.

18.  Сухомлинський В.О. Вибр. твори в 6т. – К.: Рад.школа, 1976-1977. – Т 6. – 536с.

19.  Харламов И.Ф. Педагогика: Учебник. – 5-е изд. – Минск: Університэцкае, 1998. – 560 с.

20.  Якиманская И.С. Разработка технологии личностно-ориентированного обучения // Вопросы психологии. – 1995. – № 2.- С. 24-30.