Неділя, 16.05.2021, 10:46
Методичний кабінет Згурівського НВК
zgurivkanvk@gmail.com, nvkzgurivka@gmail.com 





Головна | Реєстрація | Вхід |Сайт НВК|Досягнення учнів|Музей|Географія материків|Цікава географія|Фотоальбоми| f | Вітаю Вас Гість |  
Меню сайту
Професійний ріст
Методика- практика
Педагогіка співпра
Атестація
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2015 » Жовтень » 26 » Методичні рекомендації учителю предметів суспільствознавчого циклу
15:02
Методичні рекомендації учителю предметів суспільствознавчого циклу

Методичні рекомендації учителю предметів суспільствознавчого циклу щодо національно-патріотичного виховання учнівської молоді

 

 

            В «Методичних рекомендаціях щодо виховання в загальноосвітніх навчальних закладах (додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. №651) ставиться завдання « виховувати в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадської позиції». Важливо, щоб кожен навчальний заклад став для дитини осередком становлення громадянина- патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.

            Цілком зрозуміло, яку роль тут має відігравати учитель історії. Вчителі історії України вже дістали схвальну оцінку за свій вклад у справу національно-патріотичного виховання. Війна з агресією Росії дає підстави говорити про те, як реагують і діють відповідно до цього мільйони українців. Саме викладання шкільної історії дає можливість вчителю так будувати навчально-виховний процес, щоб кожен урок, кожне слово учителя, кожна подія  з багатовікової історії українського народу закладали в юні душі високий і свідомий патріотизм.

            Учитель - суспільствознавець має пам’ятати, що він виховує в своїх вихованцях патріотичні риси через формування в дітей загальнолюдських цінностей, національної гідності, культури міжнаціональних відносин, через формування морально-естетичних якостей громадянина-патріота.

            Дуже багато можливостей криє в собі краєзнавча робота. Потужний потенціал закладений в роботі історико-краєзнавчих шкільних музеїв. І в першу чергу тут мова йде про використання результатів пошукової роботи такого музею на базі Новоолександрівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-дитячий садок», Аркадіївського НВК«ЗОШ І-ІІІ ступенів-дитячий садок». Імена багатьох наших земляків внесені в скрижалі української історії: Маркевича М. А, українського історика, етнографа, музиканта, автора 5-томної «Історії Малоросії», Міхновського М. І., ідеолога українського націоналізму, автора праці «Самостійна Україна», яка саме по собі уже може бути предметом уважного розгляду і аналізу на уроках історії і в позаурочний час; П. А. Кочубея, власника місцевого маєтку (кінець ХІХ ст..), ученого, дослідника, одного із фундаторів місцевого дендропарку - пам’ятки культури садово-паркового  мистецтва другої половини ХІХ ст.. республіканського значення, Згурівка зв’язана з життям і генія української літератури, нашого пророка Т. Г. Шевченка, який був у наших краях; нам близька і народна художниця Катерина Білокур. Всіх не перерахувати: кожна школа району, кожне село має свої приклади беззавітного   служіння  своїй землі, неньці – Україні. Тут у нас було багато письменників, поетів, міністрів, діячіів науки і культури, прославлених землеробів …

            Щедро постає наша земля, як і вся Україна,  потом і кров’ю полита простих трударів, воїнів, в т. ч. і АТО. Життя кожної такої людини повинно бути предметом розгляду, бесіди на уроках і в позаурочний час. Згадаймо, як ми самі, історики, затамувавши подих (без перебільшення) слухали слова знаменитої ланкової Паліводи із Аркадіївки ( на жаль, уже немає в живих) про те, як б’ється серце землі, як із своєю ланкою щодня приходили до землі  з молитвою дати живильне тепло для молодого паростка – цукрового буряка. Тільки  на таких зустрічах починали розуміти суть життя, тільки так, а не штучно проростає в думках патріотизм. Ніколи в житті не забуду зустріч в стінах гімназії із жінкою – остарбайтером, вчителькою Лишко В. П. Муха не пролітала в залі із-за тиші, в якій діти слухали сповідь жінки, яка стала рабинею на чужій землі в силу обставин, але не скорилась фатуму долі.

            Наш край козацький. Як і Майдан став в нашому житті унікальним явищем в світовій історії, символом демократії, де    голосно сказано на весь світ «Ми – українці!», так і козацтво теж було унікальним в світовій історії. Бо воно породило трепетне і бережливе відношення до Волі. Волі цілого народу, який не здолати нікому.

            Нащадки козаків, діти – восьмикласники із села Жуківка нашого району нещодавно відмовились вивчати в шкільному курсі історії матеріали, присвячені історії Росії (Московщини), дехто навіть вирвав ці сторінки із свого підручника. Цей приклад свідчить про те, якими гнучкими, обережними і  розумними мають бути в цій ситуації дії вчителя історії, адже не може бути упередженого ставлення до всіх росіян. Адже не випадково ще Отто фон Біслмарк, канцлер Німеччини, у ХІХ ст.. говорив про те, що йому не треба військової міці, вірніше, вона треба, але ця міць – в учителях.

            «Дайте мені 1000 хороших учителів». Зрозуміло, що мав на увазі залізний канцлер, який всі питання звик вирішувати «залізом і кров’ю». Він розумів, що з-поміж інших факторів, які формують особистість,  вчитель, взагалі, як тепер говорять, освітнє середовище, займають провідне місце.

            Досвід національно-патріотичного виховання, який накопичено в школах району, треба максимально використовувати всім учителям.

            Учителі історії Згурівщини впродовж останніх років скеровували своїх вихованців досліджувати в системі Малої Академії наук такі теми  якГолодомор 1932\33рр., трагічні події 1941-го на Згурівщині, долю остарбайтерів – земляків, долю тих, хто потрапив в концтабори гітлерівської Німеччини і не скорився, діяльність ОУН – УПА, цікавилися древніми городищами на території рідного краю, походженням топонімів, гідронімів Згурівщини, складали перелік історичних пам’яток, вивчали їх походження і історію, цікавилися долею багатьох великих людей.

            Саме в таких дослідженнях дуже тісно доля рідного краю перепліталася з долею всієї України.

            Добрим зерном в душі підлітків мають бути закладені почуття вчителів, які відвідали і надалі будуть відвідувати пам’ятні історичні місця нашої Батьківщини. Останніми роками вчителі історії відвідали могилу і музей Т. Г. Шевченка в м. Канів, стоянку первісних людей в с. Добраничівка на Яготинщині, музей Трипільської культури в с. Трипілля на Обухівщині, музей народної художниці К. Білокур, музей Т. Г. Шевченка в м. Яготині, побували і в м. Батурин, чия історія тісно пов’язана з іменем гетьмана І. Мазепи. Звичайно, треба організувати і екскурсійні поїздки самих учнів в ці та інші близькі нашому серцю міста і села України.  

            Адже важливо виховувати глибоку повагу до державних символів України – Державного Прапора, Державного Герба і Державного Гімну України. Треба вивчати і роз’яснювати учням символи державної незалежності та суверенітету, роль і місце Збройних Сил України, значення військового обов’язку у забезпеченні територіальної цілісності держави.  Проаналізувати життя і діяльність видатних державних, військових і громадянських діячів, борців національно-визвольного руху співробітничати з державними органами влади, засобами масової інформації з питань національно-патріотичного виховання.

            Варто і далі продовжувати впровадження викладання курсів за вибором, як от «Громадянська освіта», «Права людини», «Моя громадянська свідомість. Запобігання корупції», «Видатні постаті України середини ХVІ - Х VІІІ ст..»,  «Вчимося бути громадянами», «Українська культура ХVІ- ХІХ ст..».

            Радимо школам, своїм колегам – історикам продовжувати організовувати зустрічі з керівником пошукового клубу «Пам'ять», учителем історії Безуглівської ЗОШ І-ІІ ступенів Щербатенком В. І. Досвід таких зустрічей має районне методоб’єднання учителів історії, Згурівський НВК «Гімназія – ЗОШ І ступеня».

            Важко переоцінити ту виховну атмосферу, яка може бути створена при організації зустрічей з воїнами АТО, учасниками Революції Гідності. Треба організовувати збір коштів для воїнів АТО, діти в школах разом з дорослими мають залучатися до проведення інших акцій.

            Думається, що гуртки патріотичного спрямування в навчальних закладах району повинні очолювативати вчителі – суспільствознавці (такі гуртки вже      діють в гімназії («Патріот»), в Згурівській ЗОШ І-ІІІ ступенів («Патріот»), в Красненському НВО «ЗОШ І ступеня - дитячий садок» («Джура»), в Безуглівській ЗОШ І-ІІ ступенів («Оберіг»).

            Практика попередніх років показує, що постійно діючі «Інформаційні вісники», які практично створені в кожній школі, збирають біля себе учнів, особливо їх свіжою і цікавою інформацією про  дати і події, які відзначаються на державному рівні.

            Можна порекомендувати поруч з усіма вищесказанами деякі цікаві форми роботи з національно-патріотичного виховання, які проводяться вчителями-істориками в школах району, і без сумніву, несуть у собі великий потенціал для юної душі підлітка:

  • Інтелектуальне змагання: «Козацького роду нема переводу», екскурсії «Стежками сивого Супою» (досвід КрасненськогоНВК);
  • «Із слова починається людина, із мови починається мій рід…» (загальношкільний захід до Дня української мови, Правожовтневський НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів-дитячий садок»);
  • Народні прислів’я і приказки як виявив менталітету українського народу (Аркадіївський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-дитячий садок»);
  • Книжкові виставки «Славетні українці і їх внесок у творення держави», «Історія сіл мого району», «Шлях нашої української армії» (Великокрупільський НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів-дитячий садок»);
  • Урок – похід «Шляхами мужності і стійкості», «Урок-молитва», « В молитвах схиляємо коліна за Україну», урок власного поетичного пера, урок-роздум про долю нашої Батьківщини, урок «Пишу листа солдату» (Згурівська ЗОШ І-ІІІ ступенів);
  • Зустрічі із старожилами села «Моя земля – земля моїх предків» (Безуглівська ЗОШ І-ІІІ ступенів);
  • Конкурс історичної патріотичної пісні,  «Це моя Україна» - фотовиставка;
  • 14 жовтня – свято козацької слави, спадкоємність поколінь (Турівський НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів-дитячий садок»;
  • Створення і розповсюдження по класах посібника «Велична і трагічна історія пісні – гімну «Ще не вмерла Україна»,  лінійка – реквієм до дня вшанування жертв Голодомору в Україні « Непідкорені голодом у 33-ому – непереможні сьогодні»,  брейн-ринг між учнями 10-11 класів «Українське державотворення», « Зустріч поколінь як дзеркало історії мого народу» (Згурівський НВК «Гімназія – ЗОШ І ступеня»).

Все вищесказане може бути використано вчителем історії як при проведені окремих заходів, так і в процесі вивчення певних тем вітчизняної історії.

            Із старшими класами шкіл провести обговорення документальних фільмів «День Соборності- свято України», «Собор на крові»,  «Крути –кров - і вогонь».    

Переглядів: 546 | Додав: makarevich | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Методоб'єднання
Виховна робота
Накази
Вхід на сайт
Пошук
Copyright MyCorp © Згурівський НВК, 2014 р.
Створити безкоштовний сайт на uCoz