Каліграфічні хвилинки з української мови
1. Пп пп по ок окр кро ов ва Покрова
Настали жнива – лежить баба нежива,
А Покрова прийшла – стала баба здорова.
Покрова всю землю покриває листям або снігом.
Завдання:
- Зробити звуко-буквений аналіз слова покриває.
- Встановити зв’язок слів у другому реченні.( усно )
- Дібрати синоніми до слова покриває.
2. Кк кк Кузь ма Кузьма Дд Де Дем Дем’ян
Кузьма з Дем’яном – ковалі: закують дороги й річки –
до весни не розкувати.
Завдання:
- Як ви розумієте цей вислів?
- В яких словах однакова кількість букв і звуків? Чому?
- Поясніть правопис слів Кузьма, Дем’ян.
3. М мм их ха айл ло Михайло
На Михайла зима саньми приїхала.
Завдання:
- Як ви розумієте цей народний вислів?
- В яких словах різна кількість букв і звуків? Чому?
- Зробіть звуко-буквений аналіз слова приїхала.
4. А а аа ндр рі рій Андрій
- Їду,їду, калиту кусати!
- А я буду по губах писати!
- А я вкушу!
- А я вкрешу!
Завдання:
- Які це речення за метою висловлювання?
- Що ви знаєте про Андріївські вечорниці?
- Робота в парах.
Побудуйте діалог про свято калити.
5. К кк ат тер рин ина Катерина
З Катерини зима візьме не голодом, то холодом.
Завдання:
- Поясніть цей вислів.
- Провідміняйте іменник зима за відмінками.
- Доберіть спільнокореневі слова до слова зима.
6. В вв ар рв ва ара Варвара
Варвара кусок ночі ввірвала, а дня доточила.
Завдання:
1. Знайдіть антоніми у цьому вислові.
2. Розберіть за будовою слово доточила.
3.Провідміняйте іменник ніч за відмінками.
7. М мм ик ко кол ла Микола
Святий Миколай знає все про дітей.
Завдання:
- Що ви знаєте про святого Миколая?
- Визначте кількість букв і звуків у слові знає.
- Робота в парах.
Побудуйте діалог, запитавши один одного, що приніс
вам святий Миколай.
8. С сс св вят ве еч ечі чір Свят-вечір
Свят-вечір, Багатий вечір, багата кутя.
На свят-вечір готували дванадцять пісних страв.
Завдання:
1. Визначте, до яких частин мови належать слова у цьому ре-
ченні.
2. Провідміняйте за відмінками іменник вечір.
3. Зміни слово вечір за зразком:
іменник дієслово
(що?) (що робить?)
9. К кк ко кол ля яд яда колядки
Бігла мишка по льоду, загубила коляду.
А ти біжи, позбирай – буде шишка й коровай!
Завдання:
1.Які колядки ви ще знаєте?
2. Встановіть зв’язок слів у першому реченні.
3. Яке друге речення за метою висловлювання?
10. Щ щ щщ ще едр рів вка щедрівка
Щедрик, щедрик, щедрівочка, прилетіла ластівочка.
Завдання:
- Доберіть споріднені слова до слова щедрик.
- Поясніть правопис слова прилетіла.
- Які щедрівки ви ще знаєте?
11. Н нн но ов вий р рі рік Новий рік
Старий Новий рік, Василя.
Сію, сію, посіваю, з Новим роком всіх вітаю!
Завдання:
- Хто співає засівальні пісні?
- Визначте відмінок іменника роком.
- Які ви ще, хлопчики, знаєте засівальні пісні?
12. В вв од до охр ре ща Водохреща
Водохреща, Водощі, Йордана, Хрещенські морози.
Вода – це здоров’я, вода – це краса,
Вода – цілюща ранкова роса.
Завдання:
- Підкресліть іменники, визначте їх рід.
- Провідміняйте словосполучення ранкова роса за відмін-
ками.
- Робота в групах.
Дайте відповідь на питання: - Чому вода є цілющою?
13. С сс стр рі іте ння Стрітення
Зимобор, Громниця.
Якщо на Стрітення півень води нап’ється на порозі,
То на Явдохи ( 14 березня ) віл напасеться на дорозі.
Завдання:
- Назвіть звуки у слові нап’ється.
- Провідміняйте іменник півень за відмінками.
- Що ви ще знаєте про свято Стрітення?
14.. Я яя яв вдо до ха Явдоха ( Євдокія )
На Явдоху снігу нема, паводь – буде багато меду.
Завдання:
- Поясніть значення слова паводь.
- Провідміняйте іменники сніг і мед за відмінками.
- Зробіть звуко-буквений аналіз слова Явдоха.
15. О оо ол лек екс са Олекса
Теплого Олекси – уже весняний день.
Пречисте небо – буде врожайний рік.
Святий Олексо, випускай бджілок на весну!
Завдання:
- Визначте рід, число, відмінок прикметників.
- Доберіть синоніми до слова пречисте.
- Зробіть звуко- буквений аналіз слова бджілка.
16. В в ве есн янк ка веснянка весняночка
Ой весно,весно,днем красна,
що ж ти нам,весно,принесла?
Завдання:
- Яке це речення за метою висловлювання?
- Відшукайте звертання.
- Доберіть синоніми до слова красна.
- Провідміняйте прикметник красна за відмінками.
17. Б б бб бл аго ов ві іще ння Благовіщення
Благовіщення – одне з найбільших весняних свят.
Завдання:
- Що означає слово благовіщення.
- Доберіть спільнокореневі слова до слова весняне.
- Зробіть звуко-буквений аналіз слова свято.
18. Великдень Пасха
Христос Воскрес! Радійте, діти,
Біжіть у поле, у садок,
Збирайте зіллячко і квіти,
Кладіть на Божий хрест вінок!
Завдання:
- Знайдіть у другому реченні звертання, підкресліть його.
- Знайдіть однорідні члени речення.
- Зробіть звуко-буквений аналіз слова зіллячко.
19. В в вв ер рбн на не еді ля Вербна неділя
Не я б’ю – верба б’є,
Через тиждень – Великдень.
Будь дужий, як вода,
А багатий, як земля!
Завдання:
- Поясніть написання слів б’ю і б’є.
- Підкресліть прикметники, визначте їх рід.
- Знайдіть порівняння.
- Яка кількість букв і звуків у слові тиждень.
20. Ю ю юю рі рій Святий Юрій
На Юрія гарна днина, жито гречно споловіє.
Завдання:
- Визначте, до яких частин мови належать слова у цьому
реченні.
2. Доберіть антоніми до слів гарна і день.
3. Слово жито розберіть як частину мови.
4. До якої дієвідміни належить дієслово споловіє.
Що воно означає?
21. З зз ел лен на не еді ля Зелена неділя
Зелена неділя або Трійця.
Завдання:
1. Провідміняйте іменник неділя за відмінками.
2. Слово зелена розберіть як частину мови.
3. Робота в парах.
Дайте відповіді на питання:
- Чим корисним ти займався у неділю?
22. І ва ан на К кк уп пал ла Івана Купала
Наше купайло з верби, з верби,
а ти, Іване, прийди, прийди.
А як не прийдеш доріжкою,
то привезем теліжкою.
Завдання:
- Підкресліть дієслова, визначте час, особу, число.
- Поясніть написання слів доріжкою і теліжкою.
- Знайдіть займенник, розберіть його як частину мови.
23. М мм ак ков вей Маковей
У церквах на Маковея святили воду, квіти і мак.
Завдання:
- Підкресліть однорідні члени речення.
- Визначте дієвідміну, час, особу, число дієслова святили.
- Доберіть споріднені слова до слова вода.
24. В вв ел лик ий С сс па пас Великий Спасибо
У цей день у церкві святять яблука, груші, мед, обжинкові
вінки, жмути колосся жита й пшениці.
Завдання:
- Поясніть написання слів колосся і пшениці.
- Поясніть розділові знаки в реченні.
- Назвіть однорідні члени речення.
- В яких словах кількість букв і звуків різна? Чому?
|