Науково-практична конференція
Тема: «Внесок В.О. Сухомлинського в розвиток педагогічної науки ХХ – ХХІ століття»
(присвячено 90-річчю від дня народження В.О.Сухомлинського)
Мета:
• залучати педагогів до вивчення педагогічної спадщини В. Сухомлинського;
• формувати вміння аналізувати праці великого педагога, бачити раціональне зерно в кожному прочитаному та переосмисленому творі, робити педагогічні висновки;
• спонукати викладачів та майстрів в/н до впровадження у свою педагогічну діяльність провідних ідей В. Сухомлинського щодо навчання та виховання дітей, які не втрачають своєї актуальності й сьогодні.
Хід заняття
Я ніколи в житті не належав собі.
В. Сухомлинський
Час
|
Матеріали
|
Завдання
|
Примітки
|
3-4 хв
|
|
Актуалізація опорних знань. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Вступне слово методиста:
Цей рік знаменний для педагогічних колективів нашої держави визначною ювілейною датою — 90-ю річницею від дня народження одного з найвідоміших вітчизняних педагогів, психолога, дослідника і публіциста, громадського діяча, праця якого набула світового значення — Василя Олександровича Сухомлинського.
Його ідеї, науково-методичні розробки, практичний досвід нині втілюються в освітньо-виховних системах європейських країн, Японії, Америки. «Я ніколи в житті не належав собі», — казав педагог. Адже все своє життя він присвятив педагогічній діяльності, школі, дітям. Його педагогічний доробок налічує понад 40 книг, 600 статей, 1 200 мініатюр-казок, притч, новел для дітей; його твори перевидавали величезними тиражами, а книжка «Серце віддаю дітям» вийшла друком тридцятьма мовами світу. Сучасна педагогіка розглядає і його самого, і його педагогічну спадщину в розвитку, в контексті сучасної дійсності.
Мета нашого сьогоднішнього заняття — ще раз долучитися до життєдайної спадщини великого педагога, розглянути нові грані його педагогічного таланту. Готуючись до нього, ви перечитали рекомендовані вам книги В. Сухомлинського «Серце віддаю дітям», «Народження громадянина» та «Листи до сина», кожна з яких є окремим, самостійним, завершеним твором, а разом вони утворюють своєрідну трилогію.
|
Розповідь ведучого
|
5 хв
|
Комп’ютер, проектор
|
Показ слайд – шоу про життєвий та педагогічний шлях В.О.Сухомлинського.
|
|
10-15 хв
|
Умовний мікрофон
|
Обговорення основних періодів життя, які впливали на формування особистості Василя Олександровича:
1. Що ефективніше: авторитарна педагогіка чи педагогіка гуманізму?
2. У чому перспективи педагогіки гуманізму в епоху інформаційних і комунікаційних технологій?
3. Які ідеї В.О.Сухомлинського актуальні й дотепер?
4. Що конкретно нам слід шукати в педагогічній спадщині цього педагога і від якої спадщини слід відмовитись?
5. Як ми у своїй навчально – виховній діяльності впроваджуємо ідеї Добротворця?
6. Поясніть вислів: хороший вчитель робить дитину.
|
Постановка проблемних запитань
|
5 хв
|
Вислови В.О.Сухомлинського
|
Обговорення творів: «Серце віддаю дітям», «Народження громадянина», «Листи до сина»
Ведучий зачитує:
1. З якого твору В. Сухомлинського взято ці висловлювання?
• «Вже з перших тижнів директорської роботи факти переконували мене в тому, що переді мною залишиться назавжди закритим шлях до серця дитини, якщо я не буду мати з нею спільних інтересів, захоплень і бажань». («Серце віддаю дітям».)
• «Кожен ваш вчинок, діти, кожне ваше бажання відображується на людях. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання — це радість або сльози ваших близьких. Перевіряйте свої вчинки свідомістю: чи не завдаєте ви людям прикрощів своїми вчинками». («Народження громадянина».)
• «Інженером можна стати за 5 років, а вчитись на людину потрібно все життя. Виховуй в собі людську душу. Обнімаю і цілую тебе. Бажаю міцного здоров'я і бадьорого духу». («Листи до сина».)
Обговорення висловів В.О.Сухомлинськог
|
|
10 хв
|
|
Вправи для зростання педагогічної майстерності:
Перечитуючи зазначені твори В. Сухомлинського, кожен із вас, шановні вчителі, безперечно, мав свою точку зору на висвітлені педагогічні проблеми та шляхи їх подолання, їхню актуальність на сучасному етапі організації навчально-виховного процесу. Зараз у вас є можливість означити, у чому ви вбачаєте глибокий внутрішній зв'язок творів, які ввійшли до трилогії, висловитись, обґрунтувати свою позицію або назвати свої аргументи.
(викладачі висловлюють свою думку про актуальність педагогічних ідей В.О.Сухомлинського в наш час).
|
«Займи позицію»
|
Науково-практична конференція (продовження)
5 хв
|
Комп’ютер, проектор
|
Розгадування кросворду:
1. Місяць народження і смерті В. Сухомлинського. (Вересень.)
2. В. Сухомлинський зазначав, що повторення — в народі називають матір'ю навчання, але воно не повинно стати ... (мачухою).
3. Піднесення сил і здібностей людини в процесі мислення та творчості В. Сухомлинський називав ... (натхненням).
4. Назва повісті Івана Цюпи, присвяченої педагогічній діяльності В. Сухомлинського. («Добротворець».)
5. Видатний педагог, якого В. Сухомлинський вважав своїм учителем. (Макаренко.)
6. Назва села, в якому народився В. Сухомлинський. (Василівка.)
7. Назва селища, в якому В. Сухомлинський пропрацював директором школи 22 роки. (Павлиш.)
8. Що називав В. Сухомлинський матір'ю усвідомлення та запам'ятовування знань? (Спостереження.)
9. Почуття, яке В. Сухомлинський вважав одним із найбільш значущих, яке робить людину людиною. (Совість.)
10. На думку В. Сухомлинського, розум дитини знаходиться на кінчиках ... (пальців).
11. Літературний жанр, який, за визначенням В. Сухомлинського, є свіжим вітром, що роздмухує вогник дитячої думки і мови. (Казка.)
12. Місто, в якому розташовано державний університет, в якому В. Сухомлинський захистив кандидатську дисертацію на тему «Директор школи — керівник навчально-виховної роботи». (Київ.)
13. Приміщення, де знаходяться особисті речі Сухомлинських, рукописи, сімейна бібліотека,творчі роботи учнів школи. (Музей.)
(Перевірка правильності заповнення кросворду.)
|
«Колективна робота над заповненням кросворду
«В.Сухомлинський — педагог на всі роки»
|
5 хв
|
|
Педагоги слухають оповідання-мініатюру В. Сухомлинського «Молодий сад», а потім висловлюються на тему: «В чому педагогічна мудрість даного твору?»
Молодий сад (В. Сухомлинський)
В маленьку сільську школу приїхав молодий вчитель. Школу недавно збудували. Шкільний будиночок стояв гарний і новий, як іграшка, але навколо нього був пустир.
Вчитель сказав дітям:
— Посадимо навколо школи
сад.
Діти з радістю почали працювати. Разом з вчителем вони копали землю, рили ями, саджали молоді дерева. Кілька років поливали, знищували бур'яни. І ось сад зацвів. І був він дивовижно гарним.
Йшли роки, виростали і дорослішали діти. Перші учні вчителя вже самі стали батьками і привели в школу своїх дітей. Вчитель відчув, що наближається старість. Його лякала думка, що скоро він стане погано бачити і руки його будуть тремтіти. Яблука і груші в шкільному саду теж постаріли і стали засихати.
Вчитель вирішив: пора йти на заслужений відпочинок. Не можна, щоб діти бачили мене старим і немічним. Але від думки, що він піде, залишивши сухі пеньки старого саду, йому було страшно. Він працював день і ніч, до нього прийшли на допомогу його перші учні, які вже стали батьками і дідусями. Старий сад викорчували і посадили новий.
Коли через два роки навколо школи піднялися молоді яблуні і груші, вчитель зібрав на подвір'ї своїх вихованців і сказав:
— Прощайте діти. Я вас залишаю. Не хочу, щоб ви бачили мене старим і безсилим. Подбайте, щоб сад на цьому місці цвів вічно.
(Педагоги висловлюють свої думи щодо головної думки прочитаного твору.)
|
«Думки вголос після прочитаного твору»
|
2 хв
|
|
Підведення підсумків.
Василь Олександрович був педагогом за покликанням, мудрим, надзвичайно ерудованим. 35 років свого життя віддав школі, був і вчителем, і директором. А ще під час Другої світової війни на фронті його було двічі поранено, він довго лікувався в,госпіталі. Тяжким було у Сухомлинського поранення в руку. Хірурги хотіли її ампутувати. Але він не дав цього зробити, усе твердив: «Ні. Я вчитель!». І це, мабуть, врятувало його. Лікарю довелося двічі оперувати Василя Олександровича, але руку він усе-таки не ампутував. Дуже велика була віра Сухомлинського в життя.
Кожен учитель повинен залишити після себе добрі справи, добру пам'ять у дитячих серцях і добру згадку. В цьому щастя кожного з нас і сенс життя. І творити добро треба все життя, не чекаючи старості. Бо коли старість надійде, про це розмірковувати буде вже пізно.
Заключна частина
Василь Олександрович казав: «Людина народжується не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний». Ми по праву можемо сказати, що Сухомлинський залишив по собі яскравий слід, він належить до найвидатніших постатей світової
педагогіки. З його ім'ям пов'язане збагачення й піднесення педагогічної науки XX ст. Велика, самобутня спадщина вченого з плином часу привертає дедалі більшу увагу.
(Завдання на наступне заняття: В. Сухомлинський «Сто порад учителеві».)
|
|
Використана література:
Лілія Круліковська: «Василь Сухомлинський – педагог на всі часи»
Практичне заняття з молодими педагогами. // Завуч, №26 , вересень, 2008;
Віктор Громовий: «Я ніколи в життя не належав собі…» // Завуч, №27, вересень, 2008;
Боришевський М., Про виховання особистості // Початкова школа. – 1998. – № 9. – С. 18-19;
Бурлака Я. І., Руденко Ю. Д. Історія педагогіки України:. витоки, пошуки, проблеми // Рідна школа.– 1992. – № 1. – С. 34;Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-ти т. – К., 1976.
|