П`ятниця, 26.04.2024, 18:23
Методичний кабінет Згурівського НВК
zgurivkanvk@gmail.com, nvkzgurivka@gmail.com 





Головна | Реєстрація | Вхід |Сайт НВК|Досягнення учнів|Музей|Географія материків|Цікава географія|Фотоальбоми| f | Вітаю Вас Гість |  
Меню сайту
Професійний ріст
Методика- практика
Педагогіка співпра
Атестація
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2016 » Вересень » 13 » Ключові освітні компетентності
09:41
Ключові освітні компетентності

Ключові освітні компетентності

Під час симпозіуму Ради Європи на тему «Ключові компетентності для Європи» було визначено такий орієнтовний перелік ключових компетентностей.

Вивчати:

  • уміти витягати користь із досвіду;
  • організовувати взаємозв'язок своїх знань і впорядковувати їх;
  • організовувати свої власні прийоми вивчення;
  • уміти вирішувати проблеми;
  • самостійно займатися своїм навчанням.

Шукати:

  • запитувати різні бази даних;
  • опитувати оточення;
  • консультуватись в експерта;
  • одержувати інформацію;
  • уміти працювати з документами та класифікувати їх.

Думати:

  • організовувати взаємозв'язок минулих і дійсних подій;
  • критично ставитись до того чи іншого аспекту розвитку нашого суспільства;
  • уміти протистояти непевності та труднощам;
  • займати позицію в дискусіях і виковувати свої власні думки;
  • бачити важливість політичного й економічного оточення, в якому проходять навчання та робота;
  • оцінювати соціальні звички, пов'язані зі здоров'ям, споживанням, а також із навколишнім середовищем;
  • уміти оцінювати твори мистецтва й літератури.

Співробітничати:

  • уміти співробітничати та працювати у групі;
  • приймати рішення - улагоджувати розбіжності та конфлікти;
  • уміти домовлятись;
  • уміти розробляти та виконувати контракти.

Прийматися за справу:

  • включатись у проект;
  • нести відповідальність;
  • входити до групи або колективу та робити свій внесок;
  • доводити солідарність;
  • уміти організовувати свою роботу;
  • уміти користуватись обчислювальними та моделюючими приладами.

Адаптуватись:

  • уміти використовувати нові технології інформації та комунікації;
  • доводити гнучкість перед викликами швидких змін;
  • показувати стійкість перед труднощами;
  • уміти знаходити нові рішення.

Для нашої країни тенденції європейської освіти ніколи не були байдужими. Але наша освіта завжди вибирала «свій шлях», обумовлений специфікою вітчизняних традицій і процесів. Не будуть виключенням, швидше за все, й тенденції підсилення ролі компетентностей в освіті. З погляду евристичного навчання необхідно визначити компетентності, пов'язані зі здатністю учнів до креативної діяльності. Нас цікавлять креативні компетентності як загального порядку, тобто ключові компетентності, так і конкретного, який стосується творчості в окремих освітніх сферах, навчальних предметах чи видах діяльності.

 Ключовими освітніми компетентностями є такі.

1. Ціннісно-смислова компетентність. Це компетентність у сфері світогляду, пов'язана з ціннісними орієнтирами учня, його здатністю бачити та розуміти навколишній світ, орієнтуватись у ньому, усвідомлювати свою роль і призначення, творчу спрямованість, уміти вибирати цільові та значеннєві установки для своїх дій і вчинків, приймати рішення. Дана компетентність забезпечує механізм самовизначення учня в ситуаціях навчальної й іншої діяльності. Від неї залежать індивідуальна освітня траєкторія учня та програма його життєдіяльності в цілому.

2. Загальнокультурна компетентність. Коло питань, в яких учень повинен бути добре обізнаний, мати пізнання та дуже широкий досвід діяльності: це особливості національної та загальнолюдської культури, духовно-моральні основи життя людини й людства, окремих народів, культурологічні основи сімейних, соціальних, суспільних явищ і традицій, роль науки та релігії в житті людини, їх вплив на світ, компетентності в побутовій і культурно-дозвіллєвій сфері, наприклад, володіння ефективними способами організації вільного часу. До цього ж відноситься досвід засвоєння учнем наукової картини світу, що розширюється до культурологічного й загальнолюдського розуміння світу.

3. Навчально-пізнавальна компетентність. Це сукупність компетентностей учня у сфері самостійної пізнавальної діяльності, що включає елементи логічної, методологічної, евристичної, загальнонавчальної діяльності, співвіднесеної з реальними об'єктами, які пізнаються учнем. Сюди входять знання й уміння організації цілепокладання, планування, генерації ідей, аналізу, рефлексії, самооцінки навчально-пізнавальної діяльності. Стосовно досліджуваних об'єктів учень опановує креативні навички продуктивної діяльності: добуванням знань безпосередньо з реальності, володінням прийомами дій у нестандартних ситуаціях, евристичними методами рішення проблем. У рамках даної компетентності визначаються вимоги відповідної функціональної грамотності: уміння відрізняти факти від домислів, володіння вимірювальними навичками, використання ймовірнісних, статистичних та інших методів пізнання.

4. Інформаційна компетентність. За допомогою реальних об'єктів (телевізор, магнітофон, телефон, факс, комп'ютер, принтер, модем, копір тощо) й інформаційних технологій (аудіо-, відеозапис, електронна пошта, ЗМІ, Інтернет) формуються вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію, організовувати, перетворювати, зберігати та передавати її. Дана компетентність забезпечує навички діяльності учня стосовно інформації, що міститься в навчальних предметах та освітніх галузях, а також у навколишньому світі.

5. Комунікативна компетентність. Включає знання необхідних мов, способів взаємодії з оточуючими й окремими людьми та подіями, навички роботи у групі, відігравання різних соціальних ролей у колективі. Учень має вміти презентувати себе, написати лист, анкету, заяву, поставити запитання, вести дискусію й ін. Для освоєння даної компетентності в навчальному процесі фіксується необхідна й достатня кількість реальних об'єктів комунікації та способів роботи з ними для учня кожного ступеня навчання в рамках кожного досліджуваного предмета чи освітньої галузі.

6. Соціально-трудова компетентність означає володіння знаннями та досвідом у сфері громадянсько-суспільної діяльності (виконання ролі громадянина, спостерігача, виборця, представника тощо), у соціально-трудовій сфері (права споживача, покупця, клієнта, виробника), у сфері сімейних стосунків та обов'язків, у питаннях економіки та права, у галузі професійного самовизначення. У дану компетенцію входять, наприклад, уміння аналізувати ситуацію на ринку праці, діяти відповідно до особистої та суспільної вигоди, володіти етикою трудових і громадських взаємин. Учень опановує мінімально необхідні для життя в сучасному суспільстві навички соціальної активності та функціональної грамотності.

7. Компетентність особистісного самовдосконалення спрямована на засвоєння способів фізичного, духовного й інтелектуального саморозвитку, емоційної саморегуляції та самопідтримки. Реальним об'єктом у сфері даної компетентності виступає сам учень. Він опановує способи діяльності у власних інтересах і можливостях, що виражається в його безперервному самопізнанні, розвитку необхідних сучасній людині особистісних якостей, формуванні психологічної грамотності, культури мислення та поведінки. До даної компетентності відносяться правила особистої гігієни, турбота про власне здоров'я, статева грамотність, внутрішня екологічна культура. Сюди ж входить комплекс якостей, пов'язаних з основами безпечної життєдіяльності особистості/

Відповідно до проекту нового базового Закону «Про освіту» ключовими для Нової української школи визначено такі ком­петентності:

10 КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

/01 Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлума­чити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мульти­медійних засобів). Здатність реагува­ти мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ -у нав­чанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілку­вання.

/02 Спілкування іноземними мовами.

Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціаль­них і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкуль- турного спілкування.

/03 Математична грамотність.

Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.

/04 Компетентності в природничих

науках і технологіях. Наукове розумін­ня природи і сучасних технологій, а та­кож здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння засто­совувати науковий метод, спостеріга­ти, аналізувати, формулювати гіпоте­зи, збирати дані, проводити експери­менти, аналізувати результати.

/05 Інформаційно-цифрова компетент­ність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, нави­чки безпеки в Інтернеті та кібербезпе- ці. Розуміння етики роботи з інформа­цією (авторське право, інтелектуаль­на власність тощо).

/06 Уміння навчатися впродовж життя.

Здатність до пошуку та засвоєння но­вих знань, набуття нових вмінь і нави­чок, організації навчального процесу (вла­сного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інфор­маційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкто­рію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.

/07 Соціальні і громадянські компетент­ності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на робо­ті. Уміння працювати з іншими на ре­зультат, попереджати і розв'язувати конфлікти, досягати компромісів.

/08 Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеїй ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як влас­ного соціального статусу та добробу­ту, так і розвитку суспільства і держа­ви. Здатність до підприємницького ризику.

/09 Загальнокультурна грамотність.

Здатність розуміти твори мистец­тва, формувати власні мистецькі сма­ки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентич­ності як підґрунтя відкритого став­лення та поваги до розмаїття культур­ного вираження інших.

/10 Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціональ­но користуватися природними ресур­сами в рамках сталого розвитку, усві­домлення ролі навколишнього середо­вища для життя і здоров'я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

 

 

Переглядів: 978 | Додав: gymnazy | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Методоб'єднання
Виховна робота
Накази
Вхід на сайт
Пошук
Copyright MyCorp © Згурівський НВК, 2014 р.
Створити безкоштовний сайт на uCoz